Porsche Design ger sig in i datorbranschen
Porsche Design har tagit sig an allt från pennor till klockor och träningsskor, men nu ger de sig in i datorbranschen med hybridenheten Book One.
Vissa av er kanske kommer ihåg tidigare produkter som Porsche Design har släppt ifrån sig, produkter som klockan Chronograph I eller P'9981, en telefon som utvecklades i samarbete med Blackberry och påminde mycket om deras Bold 9900. Porsche Design är ett dotterföretag till biltillverkaren Porsche och utvecklar produkter inom en rad olika områden. Fram till ny har datorer inte varit ett av dessa områden, något Porsche Design ändrar på med satsningen Porsche Design Computing.
Den första produkten i den nya kategorin presenterades igår på ett event som hölls av Porsche Design, med Intel och Microsoft som inbjudna partners. Produkten blir en 2-i-1-dator vid namn Book One med Windows 10 Pro som operativsystem. Vid första anblick skulle detta kunna vara en karbonkopia på Microsoft Surface Book. Precis som med Microsofts alster går det att avlägsna skärmdelen för att göra datorn till en 13,3 tum stor surfplatta, en skärm som stoltserar med upplösningen 3 200 x 1 800 pixel. Till skillnad från Surface Book finns här inte en myriad av olika konfigurationer. Processorn är en Intel Core i7-7500U och detta backas av 16 gigabyte primärminne.
Lagringen sköts av en Intel P600 SSD med 512 gigabyte lagringskapacitet. Ett område där Porsche Design har ett övertag över Surface Book är när det gäller portar. Här finns två USB Type-C-portar, där en befinner sig på plattan och en på tangentbordsdelen. USB Type-C-porten på plattan stöder Thunderbolt 3, och båda stöder USB 3.1. Utöver detta har plattan dessutom två USB 3.1-portar av typen USB Type-A. Ett område där Surface Book har en klar fördel över One Book är på grafiksidan. Där Surface Book har en dedikerad grafikkrets från Nvidia i tangentbordsdelen nöjer sig Porsche Design med den integrerade grafikkretsen Intel HD 620, vilket gör datorn mindre lämpad för proffsanvändare som exempelvis vill rendera video eller grafik som avlastas mot grafikkretsen.
Ett område där Book One skiljer sig rejält från designen hos Surface Book är gångjärnet som ansluter plattan med tangentbordet. Mekanismen som håller plattan på plats ser snarlik ut men själva gångjärnet använder en rundad design med fåror som påminner lite om stjärn-designen HP använder med Spectre x360. Designen låter plattan och tangentbordet ligga tätt intill varandra vilket skapar en tunnare profil jämfört med det vikbara gångjärnet hos Surface Book.
Likt just Surface Book stöder datorn inloggning via Windows Hello, och röststyrning via Cortana i de marknader där tjänsten är lanserad. Likheterna fortsätter med pekpennan som bygger på Wacom-teknik. I och med att Windows Ink blev en del av Windows 10 börjar allt fler datorer och 2-i-1-enheter stöda en penna, något som blivit väldigt tydligt under MWC 2017. I och med att datorn använder sig helt av USB Type-C för anslutning till externa skärmar måste adaptrar användas för att ansluta HDMI-kablar, och Apple-piken var övertydlig när VD:n Roland Heiler presenterade vad som ingår i paketet. "Till skillnad från vissa andra företag vill vi att användaren ska få en smidig övergång till livet med USB Type-C".
Mina intryck efter att ha klämt och känt på maskinen en stund är att det är en välbyggd maskin, men den lämnar samtidigt inga intryck som särskiljer den från Microsoft Surface Book. Överlag föredrar jag den generella estetiken hos Surface Book och att den har en betydligt mer kompetent grafikkrets än vad som erbjuds i Book One. Att Book One har två USB Type-C-portar och stöd för Thunderbolt 3 är klart trevligt, och det är något jag hoppas att Microsoft tillför Surface Book-familjen redan till generation två, men det är inte något som skulle få mig att spendera likvärdiga pengar på Porsche Designs maskin.
Ett annat område där Porsche Design står på jämn nivå med Microsoft och Apples senaste bärbara erbjudanden är prislappen. Book One kommer kosta cirka 2800 Euro på den nordiska marknaden, där Elgiganten ser ut att vara officiell återförsäljare. Detta motsvarar cirka 33 500 kronor i Sverige, vilket sannolikt kan bli svårt att sälja in om man som ny aktör ska slå sig in på marknaden. Lanseringsmånad är april, dock är endast Tyskland och USA bekräftade marknader för april månad.