Ny statistik från analysföretaget Verto visar att Apple Music är tjänsten med flest unika lyssnare under februari, medan Youtube Music har högst andel engagerade användare.
Analysföretaget Verto har nyligen släppt statistik kring strömmande musiktjänster. När det kommer till antal unika lyssnare på mobila enheter under februari månad är det musiktjänsten #Apple Music som kammar hem förstaplatsen med cirka 41 miljoner unika lyssnare. #Pandora som hamnat på andra platsen har under samma period 32,6 miljoner unika användare och motsvarande siffra för #Spotify är 30,4 miljoner.
Eftersom användare till stor del använder musikappar när de körs i bakgrunden för att strömma musik har Verto fokuserat på antal sessioner per användare och per månad som en bättre indikator på användarengagemang.
Verto använder sig även av en ”Stickiness”-mätare eller klibbighetsmätare som jämför dagliga användare med antal användare per månad. Instrumentet används för att hitta och synliggöra de mest engagerade användarna och Verto påpekar att det ofta är mindre tjänster som har den mest engagerade användargruppen.
#Youtube Music är tjänsten som hamnar högst när det gäller klibbighet med sina 35 procent samtidigt som de endast har 2,5 miljoner lyssnare mer månad. Här hamnar även #Tidal som endast har 100 000 månatliga lyssnare högt med sina 22 procent. När det gäller klibbighet ligger dock Spotify något högre (25 procent) än Apple Music som endast kommer upp i 19 procent.
Det är helt klar populärast att lyssna på strömmande musik via mobila enheter oavsett tid på dygnet, även om det är absolut populärast att lyssna från mobila enheter under morgonen.