Spotifys gratisanvändare får vänta på ny musik

Spotify sluter avtal med Universal Music Group vilket innebär att nya album kan släppas upp till två veckor senare för gratisanvändare.

Spotifys båda konkurrenter Tidal och Apple Music har båda satsat på exklusiva albumsläpp, medan Spotify inte gått den vägen. Samtidigt är Spotify den enda av de tre tjänsterna som erbjuder ett gratisabonnemang för användare, mot reklamavbrott.

99mac har tidigare rapporterat att skivbolagen satt press på #Spotify att driva användare mot premium-abonnemanget. Nu presenterar Spotify ett nytt avtal med skivbolagsjätten Universal Music Group (UMG), som innebär att nya album kan komma att släppas upp till två veckor senare för gratisanvändare.

Kända artister som huserar under Universals tak är bland annat Amy Winehouse, Annie Lenox, Bon Jovi, Avicii, Eminem, Justin Bieber, Prince, Queen, Rammstein och U2. Bland svenska artister kan nämnas Kent, Lars Winnerbäck, Yohio, Veronica Maggio och Tomas Ledin.

I ett pressmeddelande skriver Spotifys vd Daniel Ek att principen om att släppa album samtidigt även för gratisanvändare inte kunde hålla i längden. Ek skriver:

– Vi vet att inte alla album från alla artiser bör släppas på samma sätt, och vi har jobbat hårt med UMG för att utveckla en ny, flexibel lanseringspolicy. Från och med idag kan artister på Universal välja att släppa nya album för endast premium-användare i två veckor, vilket erbjuder prenumeranter en chans att tidigare utforska hela det kreativa verket, samtidigt som singlar är tillgängliga för alla våra lyssnare att njuta av.

Avtalet gäller alltså endast fulllängdsalbum, och det blir dessutom upp till skivbolaget och artisterna att avgöra om ett album ska släppas exklusivt en period eller inte. Nu när avtalet med Universal är avklarat kan vi också förmodligen vänta oss liknande överenskommelser med Warner Music Group och Sony Music Group.