En ny studie om kundnöjdhet ger Microsoft högre poäng än Apple kring surfplattor.
Apples vd Tim Cook brukar tycka om att lyfta fram den höga kundnöjdheten hos Apple-användare, och inte minst gällande surfplattan Ipad. Nu har dock den amerikanska analysfirman J.D Power publicerat en undersökning, där konkurrenten Microsoft får marginellt högre betyg för sina Surface-plattor.
Microsoft #Surface fick 855 poäng av 1 000 möjliga, vilket är sex poäng mer än Apple #Ipad i samma undersökning. Studien frågade 2 238 amerikanska surfplatte-användare som haft sina enheter mindre än ett år. Studien genomfördes mellan oktober och december förra året, och mätte nöjdheten i fem olika kategorier; prestanda, användarvänlighet, funktioner, design och kostnad.
Surface-användare gillade framförallt att produkten var lätt att ansluta till andra tillbehör, och kom med förinstallerade appar. De gillade också storleken, byggnadskvaliten och designen. Bland studiegruppen tenderade Surface-användarna också att vara yngre, och oftare så kallade "early adopters". De gillade att vara först bland sina vänner att skaffa ny teknik.
Den allmänna nöjdheten med surfplattor har också ökat, visar undersökningen.