Facebooks utvecklarkonferense F8 är i full gång, och i en Keynote presenterar Mark Zuckerberg en storsatsning på förstärkt och virtuell verklighet.
Just nu pågår Facebooks egen utvecklarkonferens F8 i San José. Under två dagar erbjuder #Facebook seminarier och demon, samt lanserar en hel del nya verktyg och funktioner. Under gårdagen höll Facebooks vd Mark Zuckerberg en keynote, där förstärkt verklighet stod i fokus.
2014 köpte Facebook VR-företaget Oculus, och även om Facebook visat upp teknik runt förstärkt och virtuell verklighet tidigare verkar det vara först nu som satsningen sker på bred front. För Oculus Rift presenterades Facebook Spaces, som nu finns tillgänglig i betaversion. Spaces låter upp till fyra personer mötas virtuellt, och representeras av en egen avatar som kan se ut på olika sätt. I VR-miljön går det också att skapa 3D-objekt, dela videor med varandra och även använda 360-gradersvideor som bakgrund. Även de som inte har tillgång till Oculus Rift kan bjudas in i samtalet via vanligt videosamtal i Facebook Messenger.
Facebook Spaces kommer enligt Zuckerberg fortsätta att utvecklas, och betaversionen som nu finns sägs utgöra "1 procent" av vad Facebook vill göra framöver.
En satsning som lär bli mer tillgängligt för Facebooks nuvarande användarbas är en ny plattform som använder mobilkameran för att skapa AR-upplevelser. Den kallas Camera Effects Plattform, och en betaversion är nu lanserad.
Vad det handlar om är en öppen plattform, där utvecklare kan skapa och dela en stor mängd effekter för mobilkameran, som på olika sätt använder den verkliga miljön. De enklaste användningsområdena påminner mycket om effekter i appar som Snapchat och liknande, för att exempelvis sätta en digital mustasch på sig själv eller en rolig hatt.
En skillnad är att Facebook mäter djupet i bilden, och skapar en 3D-modell av omgivningen. Det innebär att effekter kan placeras på och runt objekt, till exempel text där bokstäverna står på ett bord, eller att lägga till ånga ur en kaffekopp. Kameran kan även identifiera objekt i bilden, och erbjuda passande effekter. Mark Zuckerberg visade exempelvis hur kameran kunde känna igen en vinflaska, och lägga till en infoskylt om vinet och druvsorten.
Verktyget kan också användas för att ta en bild av ett rum, som sedan omvandlas till ett 3D-objekt. Därefter kan rummet modifieras med olika ljuskällor, eller fyllas med vatten, studsbollar eller godis. Enligt Zuckerberg kommer en del av effekterna att vara användbara, och andra framförallt roliga.
Facebook hann också med att presentera ett antal mindre nyheter. Slack-utmanaren Workplace kommer att erbjudas i en gratisversion, som just nu testas av utvalda användare. Gratisversionen ska enligt planen lanseras på bred front senare i år, och för organisationer som behöver fler funktioner ska kostnaden bli lägre än Slack. Upp till tusen användare ska premium-versionen kosta tre dollar per användare, motsvarande 25 kronor.
Chattklienten Facebook Messenger får också utökad funktionalitet i form av stöd för tredjepartstillägg. Detta ger apputvecklare möjlighet att skapa tillägg för sina appar direkt i Messenger, liknande vad Apple och Google erbjuder i sina appar Meddelanden och Allo. Vid lanseringen presenterade bland annat Spotify och Opentable tillägg för att dela musik och boka restaurangbord direkt i chattklienten. Även Apple Music får ett tillägg framöver, enligt Mark Zuckerberg.