Apple satsar på seminarier i butiker

Under parollen "Today at Apple" ska dussintals kostnadsfria seminarier erbjudas i alla Apples butiker med start i maj.

#Apple har en längre tid erbjudit kostnadsfria utbildningsseminarier i sina butiker, där besökare kunnat lära sig bland annat videoredigering och bildbehandling med Apples hårdvara och program.

Nu växlar Apple upp och meddelar att alla företagets 495 butiker världen över kommer att få dussintals seminarier och utbildningspass, på både grundläggande och mer avancerad nivå. Satsningen kallas Today at Apple, och kommer att fokusera på bland annat video, musik, fotografering, design och kodning.

Apples globala butikschef Angela Ahrendts säger att satsningen är ett försök att förbättra upplevlelsen i Apples butiker och ta hand om kunder. Hon säger:

– Vi skapar moderna torg där alla är välkomna. Torgen fungerar som en mötesplats där vi samlar det bästa från Apple och där man kan upptäcka nya brinnande intressen eller utvecklar eller utveckla sina färdigheter Vi på Apple tror att det blir en rolig och givande upplevelse för alla som deltar.

Seminarierna kommer ibland att ledas av kända konstnärer, fotografer och musiker. De flesta av semninarierna hålls annars av särskilda Creative Pro-medarbetare. Dessa fungerar som Apples tekniska Genius-medarbetare, men med fokus på kreativa uttrycksformer.

I satsningen ingår fler än 60 olika pass, allt från studiotid med en Creative Pro-medarbetare till fotopromenader där deltagarna tas med på en exkursion i närområdet. För yngre erbjuds speciella barntimmar, och särskilda kodningspass fungerar som en introduktion till kodning i Swift. För mer avancerade användare erbjuds proffspass med fördjupning i appar som Final Cut Pro X och Logic Pro X.

Med anledning av den nya utbildningssatsningen kommer alla Apples butiker att inredas med bildskärmar, så kallade Forum-skärmar. En första variant dök upp i Apples flaggskeppsbutik vid Union Square i San Francisco förra året, men de nya varianterna uppges vara flyttbara.

Det nya programmet lanseras globalt i maj.