Google satsar på att minimera störande annonser i webbläsaren Chrome med hjälp av nya funktioner och guider för utvecklare.
#Google jobbar på att skapa en bättre upplevelse på internet genom att hjälpa utvecklare att undvika störande annonser. Igår skrev Google på sin nyhetsblogg att de gått med i initiativet Coalition for Better Ads som är en branschgrupp som strävar mot en bättre annonsupplevelse på internet.
Nyligen publicerade gruppen Better Ads Standard som ska hjälpa företag ska undvika störande annonser på sina webbplatser. Annonser är avgörande för många företag men väldigt ofta upplevs annonser som störande. Detta gör att det är många som blockar alla typer av annonser, även de som inte är störande.
Som en del i projektet tillhandahåller Google även nya verktyg för företag och utvecklare så att de ska kunna skapa ett berikande annonsklimat på sina webbplatser. Bland annat lanserar de Ad Experience Report som ska hjälpa företag att förstå hur den nya standarden påverkar deras webbplats med hjälp av skrämdumpar och videor på exempel av störande moment som finns på webbplatsen. Google har även skapat en guide som ska hjälpa företag på traven.
Google lanserar även betaversionen av tjänsten Funding Choice i Nordamerika, Storbritannien, Tyskland, Australien och Nya Zeeland. Tjänsten kommer även till fler länder under 2017. Funding Choice går ut på att företaget kan skicka ett personligt meddelande till besökare som använder annonsblockerare, där de kan be dem tillåta annonser på den specifika sidan eller betala en slant för att stödja sidan utan att se reklam.
Google planerar även att #Chrome ska sluta visa annonser på webbplatser som inte följer Better Ads Standards, inklusive Googles egengenererade annonser.