Den japanska musikjätten Sony börjar pressa sina egna vinylskivor igen, något som inte gjorts sedan 1989. Anledningen är fortsatt växande efterfrågan på vinylformatet.
I Japan har försäljningen av vinylskivor tagit fart igen, liksom i många andra länder. Sedan 2010 har försäljningen mångdubblats, och 2016 såldes 799 000 vinylplattor i Japan. Butikskedjan Lawson HMV har öppnat inte mindre än tre nya skivbutiker i Tokyo, och efterfrågan på vinylproduktion är hög för att möta kundernas köpsug.
Sony Music är ett av de fyra största skivbolagen i världen, och upphörde med sin egen vinylproduktion 1989, för att istället satsa helhjärtat på CD-skivan, som Sony var med och utvecklade i började sälja 1982. Tack vare vinylskivans pånyttfödelse kommer #Sony nu att börja pressa egna vinylskivor igen, rapporterar Nikkei.
I Japan finns för tillfället bara en tillverkare av vinylskivor, nämligen Toyokasei. Japan är dock känt för särskilda utgåvor av både inhemska och utländska musikalbum, och efterfrågan är stor inte bara i Japan utan även globalt. Sony installerade utrustning för att pressa vinyler redan i februari, men letar nu febrilt efter kunnig personal som tidigare arbetat med vinylproduktion.
Sony kommer inledningsvis att fokusera produktionen på populär äldre japansk musik, och de senaste hitalbumen. Michinori Mizuno är vd för Sony Music, och uppger att vinylkonsumtionen till stor del drivs av yngre som annars är mer vana vid strömmande musiktjänster och att lyssna via sin mobiltelefon. Enligt Mizuno upptäcker många ny musik via dessa tjänster, och köper därefter sin favoritmusik på vinyl.