Apples filmbutik Itunes säljer och hyr mer filmer än på tio år, men ändå har butiken tappar marknadsandelar på grund av konkurrens från framförallt Comcast och Amazon.
Apple hyr ut och säljer mer film via sin mediabutik Itunes än någonsin, men ändå har butikens marknadsandel sjunkit till mellan 20 och 35 procent. Detta rapporterar Wall Street Journal och hänvisar till källor inom Hollywoods filmstudior. 2012 hade Itunes Store en marknadsandel på över 50 procent.
Anledningen uppges vara aggressiv konkurrens från tjänster som den amerikanska mediejätten Comcast samt Amazon. Den sistnämndas filmtjänst Prime Video uppges ha vuxit till cirka 20 procent av marknaden.
En talesperson för Apple avfärdade inte uppgiftern till WSJ, men underströk att filmförsäljning och uthyrning ökat det senaste året, och ligger på sin högsta punkt på över ett decennium. Vidare att Apple också fokuserar på att leverera innehåll till sina kunder via samarbetspartners prenumerationstjänster, så som Netflix och HBO.
Efteresom videomarknaden som helhet har vuxit är det möjligt för Apple att öka sin försäljning samtidigt som marknadsandelen minskar. Apple uppges i rapporten också vara ledande vad gäller vissa genrer, till exempel independent-filmer där Apple kan skriva särskilda distributionsavtal med mindre studior och filmskapare.