Spotify anklagas för att fylla ut sina spellistor med egna låtar för att hålla nere royalty-utbetalningen till artister, men tjänsten nekar.
Förra året publicerade Music Business Worldwide en rapport där den strömmande musiktjänsten Spotify anklagades för att smyga in egenproducerade musikstycken i populära förhandsgjorda spellistor, som ett sätt att hålla royaltykonstnaden nere. Kännetecknande för dessa "falska låtar" är att de är publicerade under artistnamn som inte verkar existera på övriga internet eller andra musiktjänster. Artisterna har också oftast bara ett enda album med någon enstaka låt på, som ändå lyckats bli väldigt populär på tjänsten.
Musikstyckena är som regel instrumentala och tillhör genrer som jazz, chill eller pianomusik. En av de mer populära är låten Romances av artisten Amity Cadet. Den har i skrivande stund spelats över nio miljoner gånger på Spotify, men en Google-sökning på artisten genererar i stort sett inga resultat förutom på just Spotify.
Förra veckan lyftes frågan igen av Vulture, som pekade ut två andra Spotify-artister, Deep Watch och Enno Aare, som "falska" med miljontals spelningar av låtarna. #Spotify bemötte anklagelserna via Bilboard, och en talesperson för företaget uppgav:
– Vi gör inte och har aldrig gjort "falska" artister och placerat dem i Spotify-spellistor. Kategoriskt osant, helt och hållet. Vi betalar royalty för alla spår på Spotify, och för allt vi lägger i spellistor. Vi äger inte rättigheterna, vi är inte ett skivbolag, all vår musik är licensierad från rättighetsinnehavare och vi betalar dem - vi betalar inte oss själva.
Nu har Music Business Worldwide följt upp med en ny artikel, där det påpekas att Spotifys uttalande saknar en tydlig dementi om att artisterna ifråga är falska. Artikeln följer sedan upp med 50 stycken sådana artister, inklusive antalet spelningar. Följdfrågan är, om Spotify nekar till att äga rättigheterna till dessa låtar, hur kommer det sig att de så ofta dyker upp i företagets utvalda spellistor?
Spotify har inte kommenterat den senaste artikeln, men MBW har däremot publicerat anonyma citat från källor inom musikbranschen, som bland annat uppger att praxisen pågått under en längre tid, och att skivbolagen ogillar det. Ett citat lyder:
– Vi har varit medvetna om dessa artister. Några av de spellistor med akustisk cover-musik innehåller "artister" som ägs av ett oberoende produktionsbolag som gjort billiga covers i åratal. Vi är säkra på att den här akustiska pianomusiken ägs av Spotify under ett annat namn.