Apples smarta klocka säljer enligt Strategy Analytics bättre och bättre, men bäst går det för kinesiska Xiaomi som toppar listan bland tillverkare av kroppsburna enheter.
Under våren 2015 gav sig Apple in i marknaden för kroppsburna enheter med #Apple Watch. Den smarta klockan revideras under hösten året därpå med efterlängtade funktioner som GPS och vattentäthet.
Strategy Analytics uppger nu i en ny rapport att Apple Watch har sålts i fler än 30 miljoner exemplar. Under det andra kvartalet såldes uppskattningsvis 2,8 miljoner enheter, jämfört med 1,8 miljoner enheter för motsvarande kvartal förra året. Sett till marknadsandelar hamnar Apple på en tredjeplats, efter #Fitbit och #Xiaomi. Fitbit har dock tappat en ansenlig mängd marknadsandelar från förra året.
Tillverkare | Q2 2016 | Q2 2017 |
---|---|---|
Xiaomi | 3,0 | 3,7 |
Fitbit | 5,7 | 3,4 |
Apple | 1,8 | 2,8 |
Övriga | 9,5 | 11,7 |
Tillverkare | Q2 2016 | Q2 2017 |
---|---|---|
Xiaomi | 15% | 17,1% |
Fitbit | 28,5% | 15,7% |
Apple | 9,0% | 13,0% |
Övriga | 47,5% | 54,2% |
Värt att nämna är att Strategy Analytics rapport är baserad på uppskattningar snarare än fakta, då Apple själva inte har avslöjat hur många enheter av Apple Watch som har sålts.