Surface Laptop och Surface Book förlorar sina rekommendationer från Consumer Reports efter ny statistik om datorernas pålitlighet.
Konsumentorganisationen Consumer Reports tar efter sin senaste undersökning bort sin rekommendation för Microsofts bärbara datorer och surfplattor i #Surface-serien, mot bakgrund av att omkring 25 procent av de tillfrågade konsumenterna upplever problem med produkterna efter bara två år. Detta är första gången som Consumer Reports har tillräckligt mycket data för att kunna inkludera Microsoft i sin sammanställning, där totalt över 90 000 konsumenter har tillfrågats.
I undersökningen som Consumer Reports har utfört, som bland annat inkluderar batteritid, skärmkvalitet och ergonomi, har Microsofts produkter fått bra betyg. Problemet med produkterna är just pålitligheten, där konsumenter har uppgett att de råkat ut för problem som att datorerna låser sig, stänger av sig oväntat eller att touchpanelerna inte är tillräckligt responsiva.
Bäst i test är #Apple, där omkring 10 procent av användarna har problem efter samma tid. Detta är särskilt graverande för Microsoft då de konkurrerar i ett liknande prissegment som Apple, till skillnad från övriga företag med bottenplaceringar som Toshiba och Dell. Microsoft säger i ett uttalande till Consumer Reports att de inte håller med om statistiken och inte tror att undersökningen speglar Surface-ägares sanna upplevelser av datorernas pålitlighet.