De traditionella filmjättarna får se upp, nu sägs också Apple och Amazon vilja köpa rättigheterna till varumärket James Bond.
Varumärket James Bond är eftertraktat då det anses ha stor utvecklingspotential och nu ger sig två stora bolag in i kampen om rättigheterna som inte är traditionella filmbolag – både Apple och Amazon sägs ha påbörjat förhandlingar med MGM.
Uppgifterna kommer från Hollywood Reporter som skriver att Warner Bros ser ut att ta hem filmdistribueringsrättigheterna för Bond-franchisen. Deras avtal med Sony löpte ut efter filmen Spectre 2015, men nu får de alltså konkurrens från Apple och Amazon.
Apple och Amazon sägs vara villiga att spendera pengar i samma bollpark som Warner. Båda företagen har startat upp egna tjänster för strömmande video och är på jakt efter alla konkurrensfördelar de kan få. Bond ses som ett varumärke med stor potential och jämförs med vad som görs med exempelvis Marvel.
De nyligen rekryterade tv-cheferna Zack Van Amburg och Jamie Erlicht sägs sköta förhandlingarna åt Apple och det tyder på att Apple är ute efter mer än bara filmrättigheter, kanske är de ute efter att släppa loss tv-potentialen i James Bond. En källa säger att den typen av rättigheter troligen är värt någonstans mellan två och fem miljarder dollar.
James Bond kommer att återkomma i Daniel Craigs tappning i en ny film som släpps i slutet av 2019. Vad mer som ligger i Bonds framtid, återstår att se.