Instagram använder hatmail som reklam

Nyligen uppmärksammade reportern Oliva Solon att Instagram marknadsför sig med ett av hennes gamla inlägg på Instagram, nämligen ett hatmail med hot om våldtäkt och mord.

Instagram har nyligen bevisat hur fel det kan gå när man förlitar sig för mycket på smarta algoritmer. Inlägg som får mycket uppmärksamhet i form av gilla-markeringar och kommentarer är inte alltid de bästa reklambilderna.

För ungefär ett år sedan postade Olivia Solon, reporter på The Guardian, en skärmdump på sitt Instagram- och Facebook-konto. Skärmdumpen visade ett hatmail som Solon mottagit med texten: ”Jag ska våldta dig innan jag dödar dig, din smutsiga hora!” Inlägget fick tillräckligt mycket spridning för att Instagrams algoritmer skulle plocka upp inlägget som bra kandidat för reklam.

Inlägget spreds sedan som reklam för Instagram på Facebook och det var först när inlägget dök upp i Solons systers flöde som Olivia Solon upptäckte detta och uppmärksammade inlägget i en tweet.

Förutom att inlägget är väldigt opassande som reklam för Instagram så kommer incidenten också väldigt olägligt. Facebook som äger Instagram befinner sig redan i hetluften för hur deras algoritmer och marknadsföringsverktyg fungerar. Facebook har nämligen tillåtit annonsörer att nå personer som gillat ämnen som judehatare, hur man bränner judar med mera.