99 testar Iphone X: prestanda och skärm

Nu har det blivit dags för en ny del i vår testserie om Iphone X. Dags att ta tag i prestandamätningarna, batteritiden och skärmen.

Nu har jag haft Iphone X i snart en vecka. Jag har hunnit med att testa Face ID och pratat om den nya designen i två tidigare testdelar. Den här veckan hamnar fokus på prestandatester och en batteridagbok och så har jag låtit vår skärmexpert Thomas Ytterberg ta sig an OLED-skärmen som bara han kan.

Vårt testexemplar är som jag tidigare berättat en silverfärgad Iphone X med 256 gigabyte lagring. Här nedan listas lite mer detaljerade tekniska specifikationer.

Specifikationer: Apple Iphone X

Iphone X

Mått

143,6 x 70,9 x 7,7 mm

Vikt

174 g

Färgval

Silver
Rymdgrå

Skärmstorlek

5,8 tum

Upplösning

2 436 x 1 125 px
458 ppi

Systemkrets

Apple A11 Bionic
M11

Minne

3 GB

Lagring

64, 256 GB

Sensorer

Face ID
Barometer
Gyro med tre axlar
Accelerometer
Avståndssensor
Sensor för omgivande ljus

Mobilnätverk

GSM/Edge
UMTS/HSPA+/DC-HSDPA
TD-LTE
FDD-LTE

Trådlöst

802.11 b/g/n/ac
2,4 + 5,0 GHz
Bluetooth 5.0
NFC
A-gps, Glonass, Galileo och QZSS

Kamera fram

7 Mpx
Bländare ƒ/2,2
1080p-video

Kamera bak

2x 12 Mpx
Vidvinkel: bländare ƒ/1,8
Tele: bländare ƒ/2,4
4K-video
Dubbel optisk bildstabilisering

Anslutningar

Lightning

Batteritid tal

21 h

Batteritid musik

60 h

Batteritid video

13 h

Batteritid surf
(LTE/Wifi)

12 h

Batteridagbok

Jag hör till dem som ständigt har telefonen inom räckhåll och som lite oftare än vad som är hälsosamt kollar in om det hänt något nytt i någon av mina appar. Det första jag gör när jag vaknar är att ta upp mobilen och att kolla runt lite i mobilen är också det sista jag gör innan jag somnar.

Jag gör inte några särskilt betungande saker, jag kollar mejl, sociala medier och surfar lite. Jag fotar en hel del med en gullig ettåring där hemma. Jag lyssnar på poddar, eller strömmar video till och från jobbet. Det händer att jag fastnar i något mobilspel.

I diagrammet har jag använt mobilen och loggat batteriprocenten vid några olika tillfällen under dagen. Dag 1 och tre är ganska typiska dagar för mig med flera men korta avstamp i sociala medier. Jag har vanligtvis mellan 10-30 procent batteri kvar när klockan är runt 22 och jag går och lägger mig.

Dag 2 avslutade jag med att spela Super Mario Run innan läggdags. Vid sextiden på kvällen hade jag gott om batteri kvar, men efter lite intensivt spelande i soffan tappade jag ned till 12 procent när det var dags att gå och lägga sig.

Dag 4 var en lugn dag då jag satt i ett långt möte större delen av dagen och rörde mobilen mycket lite. Därför behövde jag inte ladda mobilen på kvällen och batteriet räckte en stor del av dagen efter också.

Jag är kort och gott nöjd med batteritiden, om jag behöver kan jag sträcka ut batteritiden till att räcka över två dagar. I normalfallet klarar jag enkelt en dag och för specialdagarna har jag batteripack med mig.

Prestanda

Min kollega Amanda har redan prestandatestat Apples A11 Bionic i Iphone 8 Plus-testet. Jag har kört igenom samma tester med Iphone X och bjuds inte på några överraskningar alls.

Som vi konstaterat tidigare är A11 Bionic ett prestandamonster med sex kärnor, varav fyra energieffektiva kärnor och två högpresterande. Kretsen har en smart processhanterare som gör att Iphone X vid behov kan använda sig av alla kärnor samtidigt.

Här på 99 kör vi prestandatesterna Geekbench 4, 3D Mark Slingshot Extreme och Antutu. Testerna utförs tre gånger vardera och resultaten räknas sedan ihop till ett snittvärde. Jag jämför här Iphone X med Iphone 8 Plus, Iphone 7 Plus, Samsung Galaxy Note 8 och Oneplus 5.

I nästan alla tester springer A11 Bionic om konkurrensen med rejäl marginal förutom i grafiktestet 3D Mark där Oneplus 5 briljerar. I benchmark-tester brukar Iphone historiskt klara sig väldigt bra i de enkärniga testerna men kämpa betydligt mer i de flertrådade testerna. A11 Bionic sopar banan med de andra telefonerna både i det en- och flertrådade testet där Note 8 får nöja sig med en tredjeplats.

Överlägset kontrastförhållande, bra reflexdämpning men också tydliga färgskiftningar och flimmer. Iphone X har en OLED-skärm som inte riktigt ger en bild som vi är vana vid. Vi börjar med det som de flesta lär lägga märke till, nämligen hur lite som behövs för att skärmen ska skifta i vitbalans framför dina ögon. Men också hur svart verkligen är svart tack vare OLED-tekniken!

Det räcker med att hålla Iphone X framför sig och titta på en vit bakgrund i Safari eller liknande. Vinkla handen bara lite grann och ljuset skiftar mellan en vitare ton och en mer turkos eller cyan vitbalans. Detta är ganska vanligt hos OLED-skärmar och det är egentligen inte skärmen som blir turkos i vinkel. Det är ljus i röda våglängder som minskar när du vinklar dig mot skärmen. När mängden rött ljus minskas upplever vår syn en relativ skillnad som ökning av komplementfärgen, det vill säga turkos.

Blir mindre röd i vinkel = turkos

Vad som händer i vinkel är att mängden ljus minskar överlag där röda våglängder minskar mer än blåa och gröna våglängder. Vitbalansen påverkas men även rena färger skiftar en aning. Dock behåller skärmen sitt utmärkta kontrastförhållande eftersom svart förblir svart. Med LCD-teknik i vinkel blir det istället mer ljus i det som ska vara svart. OLED-skärmen hos Iphone X ger inget ljus i det svarta och det är en maffig upplevelse, särskilt i en omgivning med dämpat ljus.

Vad vi vinner med skärmen hos Iphone X är alltså ett enormt kontrastförhållande. OLED-skärmen kan också lysa på ganska ordentligt även om den exakt styrkan varierar mellan 500 till 700 nitsberoende på bildens utformning. Det är i alla fall tillräckligt ljusstarkt för att i stort sett matcha existerande Iphone-modeller.

Sänkt ljusstyrka ger 240 Hz-flimmer

Här finns däremot en potentiell nackdel. Så fort vi sänker ljusstyrkan kommer OLED-skärmen reglera sitt ljus genom att pulsbreddmodulera (PWM) ett flimmer. Detta flimmer sker med en frekvens av 240 Hz, typiskt för Samsungs OLED-displayer, där pixlarna tänder och släcker 240 gånger i sekunden. Ju lägre ljusstyrka desto längre perioder släcker skärmen ned. Med reglaget på 5 procent, passande för läsning i mycket dämpad belysning på kvällen och liknande, är skärmen släckt merparten av tiden.

Detta flimmer märks inte alltid som just ett flimmer. Men olika individer är olika känsliga. I andra sammanhang med långa stunder framför skärmar på kontor och liknande betraktas den här typen av PWM-flimmer vara en källa till ögontrötthet, irritation och huvudvärk. Eftersom enda sättet att slippa flimret är att köra med högre ljusstyrka kan det bli en lose-lose-sitution för dig som vill köra med Iphone X i en mörk miljö. Återigen är detta med hur mycket PWM-flimmer stör en individuell fråga. Kanske stör du dig inte alls på det, eller så stör det så mycket att du anser skärmen vara oanvändbar i ett mörkt rum.

Ljusstyrkan varierar på OLED

OLED som skärmteknik har sin största styrka i att den kan släcka ned sina pixlar helt och hållet vilket sparar energi. Ju mindre ljus i bilden desto mindre belastas batteriet. En LCD-skärm har en separat belysning (lysdioder) som lyser konstant. Skiktet med flytande kristaller släpper igenom rött, grönt och blått ljus. Detta är mer energieffektivt om det är mycket ljusinnehåll i bilden, hög APL (Avarage Picture Level), men också mindre effektivt vid låg APL. Vid låg APL kommer en OLED-skärm att spara energi och återge bilden med högre kontrastförhållande. Det dynamiska omfånget är så mycket högre och det märks så fort vi har svart i bilden.

För att hantera detta med strömförbrukning och minska risker för överhettning och liknande kommer en OLED-skärm att fungera som en ljusventil. Detta kallas för ABL, Automatic Brightness Limiter, och går kort och gott ut på att ju mer ljus i hela bilden (högre APL) desto mindre ljusstarkt blir vitt. Tvärtom blir det när en liten del av bilden ska lysa vitt, då kan denna yta lysa starkare.

Se det som att ljusenergin fördelas över ytan och ju mindre yta som ska lysa starkt, desto mer energi kan riktas till den ytan. Och vicecersa vid ljusa bilder och ljusa bakgrunder. Likt en ventil då. Därför är det inte helt lätt att peka ut exakt hur ljusstark skärmen är hos Iphone X. Maximal ljusstyrka varierar helt enkelt med vad du visar på en OLED-skärm men också hur länge bilden ligger framme och vad den visade innan. Som allra lägst kommer vi ned under 10 nits (än mer i Night Mode) men då har vi alltså en skärm som flimrar en hel del.

OLED uppnår perfekt svärta

När LCD ska visa svart måste kristallerna skapa svart genom att blockera ljus från de ständigt lysande lysdioderna. Denna blockering är sisådär effektivt där tidigare Iphones (och Ipads) har haft kontrastförhållanden runt 1 000 till 1 500:1. Då blir svart snarare aningens mörkgrått eftersom det lyser i det svart med ungefär en tusendels styrka jämfört med vitt.

Med OLED-skärmen hos Iphone X är det ett oändligt kontrastförhållande därför att mängden ljus i svart är 0 nits oavsett hur ljus bilden är i övrigt. Denna totala svärta tolkas av mätprogrammen som ungefär 68 000 000 000 000:1 och då mest för att sensorn i mätaren har mindre ljus än vad det kan mäta med precision. Det blir slumpvärden plus minus några biljarder baserat på brus i mätarens sensorer. Kort och gott är svart alldeles svart. Noll antal nits i praktiken i svart hos OLED. Där en LCD-skärm i jämförelse släpper iväg hundradelar och ibland tiondelars nits i vad som är ”svart”. Skillnaden är enorm!

Effektivt reflexfilter

Även om själva OLED-skärmen må skapa svart utan något som helst ljus att tala om kommer omgivningsljuset ändå att reflekteras mot skärmen och i praktiken ge andra kontrastförhållanden. Det är först när vi sitter i totalt mörker som skärmens svärta upplevs som helt svart och det går inte att urskilja var skärmen börjar och slutar.

Här har Iphone X också ett snäppet effektivare reflexfilter jämfört med Iphone 8. Skillnaden är subtil och svår att fånga med kamera men reflektioner blir aningens aningens ljusare i Iphone 8. Reflexfiltret hos Iphone X är heller inte samma tydliga interna reflektioner, prismaliknande ”regnbågseffekter” och liknande. Gissningsvis beror dessa på de nödvändiga polariseringsfiltren hos en LCD-skärm.

Stor färgrymd med automatchning

Tittar vi på färgåtergivningen har Apple upprepat konceptet från tidigare. Det vill säga att skärmen är kapabel till en större färgrymd motsvarande DCI-P3 med D65-vitpunkt. Detta är något av en de-factostandard idag för en större färgrymd och används på Apples nyare datorer, Ipad och Iphone, samt hos tv-apparater. Dock mer sällsynt bland bildskärmar än så länge.

Du som användare får endast tillgång till den större färgrymden om du taggar dina bilder med en färgprofil som talar om att just en större färgrymd används. Där måste vi tänka på att det inte är DCI-standard som används, utan DCI-P3-färgrymden med vitpunkt D65. Taggar du dina bilder med en DCI-färgprofil har den en annan, grönare vitpunkt och en gamma på 2.6. DCI är alltså standard för digitala biografer och DCI i konsumentsammanhang skiljer sig åt. Tagga rätt profil!

Finns det ingen profil taggad i bilden kommer såväl Mac OS som IOS förutsätta att bilderna ska återges enligt sRGB-standard eller åtminstone HDTV-standard. Apples skärmar följer inte sRGB-gamma med dess ganska ljusa skuggtoner utan ligger i praktiken på en potensfunktion kring 2.2. Hos Iphone X följer tonkurvan en 2,35-potens, alltså med anings mörkare skuggnyanser än 2.2-gamma.

Iphone X är aningens gul rakt framifrån

Att vi ser en aningens gul vitbalans i mätningen kan förklaras av mätutrustning och hur sensorer och optik agerar mot skärmens betraktningsvinklar. Vi mäter med en X-rite i1 Pro spektrofotometer samt en X-rite i1 Display Pro som är profilerad med samma spektrofotometer. Dessa mätare har en ganska vid mätkon och mäter i kontakt mot skärmen vilket inenbär att mätningen är ett genomsnitt av vad som blir hundratusentalet pixlar i lite olika vinkel. En mätare med snävare och mer punktgivande vinkel kommer bokstavligen att se ett annorlunda ljus.

För att testa detta om detta gula mätresultat är något som orsakas av våra mätare jämför vi helt enkelt med mot skärmar vi är bekanta med och vet vilken vitbalans de håller.

Jodå, vitbalansen är aningens för gul på testexemplaret av Iphone X. Starka, mättade blåa nyanser ligger mer mot kornblå med aningen pastell. Fast då bara rakt framifrån. Så fort vi flyttar huvudet något eller vrider handen något skiftar vitbalansen. Men också intrycket av blått ändrar sig vid större vinklar.

Iphone X kommer att se annorlunda ut

Värt att tänka på för dig som är nitisk och kritisk runt färger är att OLED och LCD med lysdioder är två väldigt olika typer av ljuskällor. Spektrumfördelningen av ljusenergi är väldigt annorlunda. För ögat kommer skärmarna aldrig att matcha exakt när man jämför dem sida vid sida. Även när man med mätutrustning ändrar färgerna enligt konstens alla regler kommer det se lite annorlunda ut.

I övrigt är det bra färgkvalitet med full täckning av alla nyanssteg från 0-255. Ingen posterisering eller klippta nivåer när vi tittar. De fem första nivåerna ovanför svart är lite för mörka men de är åtminstone med i bilden. Här har Apple lyckats väl med kvaliteten på bild och färger. Det gäller bara att hålla den i handen med tydlig precision i hur du vinklar Iphone X.

När vi har mätt Iphone X-skärmen har vi stängt av True Tone-funktionen för att få konsekvens i mätningarna och observationer. Vi noterar dock att True Tone upplevs ge en mer gul färgton jämfört med LCD-baserade Iphone-modeller.