Svag försäljning av Microsoft Surface-produkter under 2017

Microsofts senaste försäljningsrapport visar upp betydligt sämre siffror för försäljningen av Surface-produkterna än väntat.

Under 2017 släppte Microsoft hela tre nya produkter i Surface-familjen, där 2-i-1-enheten Surface Book 2 var senast ut på marknaden. Trots imponerande hårdvarudesign och tät integration mellan hårdvara och Windows 10 verkar det inte riktigt som att konsumenterna nappar på produktfamiljen då företagets försäljningsrapport visar en ytterst liten ökning i försäljning.

Det är säsong för rapportering av hur det gick för verksamheten under fjolåret, och för Microsofts del visar det totala resultatet en ökning på 12 procent under 2017 med intäkter på 28,9 miljarder dollar. Försäljningen av Surface-produkterna nådde däremot endast 1,3 miljarder dollar totalt, vilket kanske låter mycket men det är endast en ökning på 1 procent över föregående år.

En ökning bör kanske ses som en framgång, men då Microsoft släppte tre nya produkter under 2017 borde ökningen varit större. Microsoft anger själva kundernas väntan på Surface Book 2 som en orsak till en stor nedgång i försäljning under året, men detta förklarar inte upp- och nedgångarna under hela året.

Att den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports avrådde från att köpa Surface-produkter kan säkert haft stor inverkan på den amerikanska marknaden, och de rejäla prislapparna underlättar nog inte för Microsoft att slå sig in bland företag som är etablerade inom premium-segmentet för bärbara datorer.

Vi får se om 2018 blir ett bättre år för Microsofts Surface-familj, och om det svaga resultatet leder till ett skifte i företagets strategi för datorerna.