Nu är programmering en del av grundskolans läroplan. Varför är det viktigt när det samtidigt kommer larmrapporter om att elever presterar allt sämre i de traditionella ämnena undrar du?
Programmering i skolan har varit i ropet en tid. Inte minst aktualiserades det häromsistens när regeringen beslutade att programmering ska vara en del av grundskolans läroplan.
Inom skolans värld väcktes många frågetecken, varav de flesta konstituerades som smärre panikattacker och lärare som suckandes accepterade att de måste lära sig programmera. Ute i stugorna förfärades det svenska folket över varför skolan ska satsa på att utbilda sig till programmerare samtidigt som resultatrapport efter resultatrapport berättar om hur eleverna presterar allt sämre i de traditionella ämnena – borde inte det fixas först?
"Jag kan inte fatta att vi inte har kodning i skolan redan" Så vad är det som händer? Är det dags för programmeringen att ta sin plats i klassrummen? Ja. Och nej. Syftet är inte att alla ska bli kodninjor av rang, faktum är att programmering bara är en komponent av förändringarna i läroplanen. Det här är mycket bredare än så och det benämns som digital kompetens.
Men vi ska inte heller förringa kodandet och dess betydelse, de förmågor och den förståelse som kodandet kräver. För i någon mån ringar det in vad den digitala kompetensen handlar om. Staten är dock inte först ut i att förstå vikten av de här kunskaperna. På temat digital kompetens finns det även en rad privata initiativ. Med allt från små intresseföreningar med sina eldsjälar till it-världens drakar och deras storskaliga arbete.
För drygt ett år sedan skrev 99 om projektet Pink Programming som arrangerar aktiviteter och events med temat kodning för tjejer och icke-binära. Pink Programming drivs som en förening och arrangerar bland annat läger och återkommande träffar i ett par olika städer.
Vidare har Apple och företagets vd Tim Cook startat initiativ inom ämnet. Vid flera tillfällen har Cook påtalat hur viktigt det är att barn och unga får möjligheten att och uppmuntras till att koda. Han har bland annat propagerat för att programmering ska bli obligatoriskt i skolan i USA.
Konkret har företagets ambition bland annat tagit fram läger där barn får möjligheten att lära sig arbeta med Imovie, Garageband och inte minst – Swift Playgrounds. För de som inte är bekanta med Swift så är det ett programspråk som Apple utvecklar och använder i sitt ekosystem. Swift Playgrounds är en plattform för att lära sig grunderna i språket och kommer snyggt paketerat som ett gratis-spel i IOS på Ipad.
Men vad är egentligen digital kompetens? Till att börja med måste vi bredda vårt perspektiv. Begreppet har definierats som:
Digital kompetens utgörs av i vilken utsträckning man är förtrogen med digitala verktyg och tjänster samt har förmåga att följa med i den digitala utvecklingen och dess påverkan på ens liv.
Solklart, eller hur? För att hjälpa oss lite mer på vägen kan det nya innehållet kokas ner till fyra förmågor som bedöms vara det viktiga för att ha en god digital kompetens.
Att förstå digitaliserings inverkan på samhället
Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier
Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
Att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling
Begreppet börjar då utkristallisera sig – lite i alla fall. Eleverna ska bemöta material med ett kritiskt förhållningssätt. De ska förstå hur saker och och ting samverkar. De ska veta var informationen tar vägen på nätet och vem som äger den. De ska vara kreatörer. De ska skapa nya lösningar. De ska förstå hur den digitala världen påverkar oss.
De här förmågorna är viktiga idag. Det är och kommer förbli viktigt att förstå vår omvärld. När vi allt mer omger oss med teknik som öppnar porten till en digital värld måste vi förstå hur den fungerar – och känna till vilka möjligheter och risker som finns där.
Sist men inte minst vill jag avrunda med ett citat från Tim Cook, ett citat som utgör grunden för den här diskussionen.
"Vi tror på att alla borde lära sig programmera, oavsett om du är en modedesigner eller jobbar i en produktionslinje, är ingenjör eller lärare. Programminering blir mer och mer en springande punkt. Mjukvara berör på alla nivåer."
Några bevingade ord är det inte ännu. Men essensen är inte desto mindre viktig.