Nu har Apple gjort av med några av sina slantar igen. Företaget uppges ha köpt ett "Netflix för tidskrifter", nämligen tjänsten Texture.
Tjänsten Texture ger användare tillgång till över 200 tidskrifter på ett ställe mot en månadsavgift. Den har funnits på marknaden sedan 2010 på en rad plattformar. Nu rapporteras Apple köpa tjänsten av ägarna Next Issue Media.
Affären är ytterligare ett exempel på hur gapet mellan teknikföretag och mediabolag minskar. Lite extra intressant i ljuset av den pågående debatten kring "fejknyheter" och hur teknikföretag som Facebook har en roll i hur de sprids.
Uppköpet visar också tydligt att innehåll blir allt viktigare för Apple. De sysslar inte längre endast med hårdvara och tillhörande operativsystem. Företaget investerar stort i bland annat musik, video och poddradio. Via Apple News vill de också leverera pålitliga nyheter.
Apple News finns ännu inte i Sverige som renodlad app, men en nyhetswidget finns här med svenska nyhetskällor. Svep åt höger över hem- eller låsskärmen för att hitta den. Nyheterna som serveras där går inte obemärkta förbi.
Under ett frukostseminarium anordnat av Sveriges Radio nyligen fick jag höra lite kort att en stor undersökning om källkritik bland skolungdomar bland annat visar att Apples widget är välanvänd.
Med köpet av Texture tar sig Apple också an tidningar. Det är inte första gången. Med IOS 5 introducerade de appen Newsstand, men succén uteblev och den togs bort till IOS 9.
"Vi är hängivna kvalitetsjournalistiken från betrodda källor och vill tillåta tidningar att fortsätta producera vackert utformade och engagerande berättelser för användarna", säger Apple-chefen Eddy Cue i ett uttalande om uppköpet.
Apple köper Next Issue Media i sin helhet med alla anställda. Affären uppges vara färdig inom kort. På kort sikt händer inget alls med Texture, även fortsättningsvis kommer den att finnas i form av appar för IOS, Android, Amazon Kindle Fire och Windows 10. Det kostar 9,99 dollar per månad att prenumerera vilket bland annat tillgång till titlar som The New Yorker, People, Time och GQ.
Källa: Techcrunch