Köp inte en Ipad i helgen – på tisdag kanske Apple lanserar en ny modell som kan allt och kostar lite. Det vore isåfall på tiden, för surfplattan lider fortfarande av identitetskris.
När Apple visade upp den första modellen av Ipad 2010 var det en anmärkningsvärd produkt på många sätt, kanske framförallt genom att många redan från början undrade vad den skulle användas till. Under lanseringspresentationen uttryckte Apples vd Steve Jobs det så här:
"Alla använder en bärbar dator och/eller en smart mobiltelefon. Och en fråga har uppstått på sistone; finns det plats för en tredje typ av produkt i mitten? Någonting som är mellan en mobiltelefon och en dator? [..] För att verkligen skapa en ny produktkategori måste de produkterna vara betydligt bättre på att göra vissa viktiga saker. De måste vara betydligt bättre på att göra några riktigt viktiga uppgifter. Bättre än den bärbara datorn. Bättre än den smarta mobiltelefonen."
Dessa viktiga uppgifter visade sig enligt Jobs bestå av att surfa på nätet, hantera epost och bilder, se på video, lyssna på musik, spela spel och läsa eböcker. Detta var saker som han menade att en Ipad passade betydligt bättre till än både en mobiltelefon och en traditionell dator. Så här några år senare går det väl att diskutera om allt detta verkligen var bäst att göra på en platta, men intresset var onekligen stort och första kvartalet sålde Apple över tre miljoner plattor.
De första åren ökade försäljningen kraftigt, och konkurrerande alternativ gjorde snabbt entré på marknaden. Surfplattorna blev också i rask takt både snabbare och tunnare. Att produkten snart helt skulle ersätta den bärbara datorn ansågs självklart; förutom kanske för en minoritet av användare som behövde tangentbord och mus för att hacka sig fram i obskyra Unix-terminaler. Men för vanligt folk skulle snart surfplattan vara huvudenheten för det mesta.
Läs också: Vad hände egentligen med alla vettiga Ipad-konkurrenter?
Men efter rekordkvartalet julen 2013 med drygt 26 miljoner sålda enheter började siffrorna sakta dala, och Ipad gick från att vara hyllad som "nästa stora grej" till att beskrivas som en fluga. Flertalet Android-tillverkare övergav diskret marknaden efter att inte lyckats locka över Apple-användarna och inte heller samla ihop en egen skara surfplatte-köpare. Den senaste tiden har försäljningen stabiliserats, och Apple säljer runt 10 miljoner exemplar per kvartal. Det är hyfsade siffror, men inte fantastiskt.
Ändå har surfplattan fått en självklar plats i våra liv – åtminstone i Sverige. Enligt Internetstiftelsens undersökning finns det nu i genomsnitt 1,2 surfplattor i varje svenskt hushåll. I ensamhushåll finns 0,6 surfplattor, men i barnfamiljer betydligt fler; 1,9 stycken. Stiftelsen konstaterar också att plattan är den produkt som yngre barn oftast använder för att komma åt internet. Först i 10–11-årsåldern går mobiltelefonen om surfplattan för internetanvändning.
De här uppgifterna ger visst stöd till bilden av att surfplattan framförallt är ett komplement till andra produkter, och något som barnen får ha att leka med medan föräldrarna tjingar datorn och får ha sin mobil för sig själva. Om surfplattan verkligen är framtidens pc har den åtminstone inte blivit det än.
Och så länge de flesta bara använder plattorna till att surfa lite, kolla Netflix och Youtube samt som barnpassare finns det inte något stort behov av att köpa den nya modellen varje år, eller ens vartannat år. Bättre prestanda, tunnare format och tjusigare bildskärm räcker liksom inte för att motivera en uppgradering så länge den gamla plattan funkar. De pengarna läggs nog hellre på en ny mobiltelefon.
Nej för att få fler att köpa Ipad krävs att den inneboende potentialen i surfplattan uppfylls. Det måste bli lättare och mer självklart att använda plattan istället för en bärbar dator.
Ipad Pro innebar ett viktigt steg i den riktningen, tack vare tillbehör som Apple Pencil och tangentbordsfodralet Smart Keyboard. Visserligen har Ipad redan från början haft stöd för externa tangentbord via Bluetooth och till den första modellen släpptes faktiskt ett tangentbord som dockades. Men för att verkligen vara användbart måste tangentbordet kunna följa med vart användaren en går, och att ständigt parkoppla via Bluetooth är inte ett rimligt alternativ i praktiken. Smart Keyboard finns praktiskt inbyggt i fodralet, och är lätt att ta av och på utifrån behov. Det är också väldigt dyrt.
Ipad Pro med både tangentbordsfodral och Apple Pencil kostar drygt 10 000 kronor. Det är visserligen billigare än Apples bärbara datorer, men inte billigt. Apples vanliga Ipad går däremot att köpa för 4 000 kronor, men då saknas helt stöd för både penna och det smarta tangentbordet. För att verkligen låsa upp plattans potential hoppas jag att Apple sänker priset på tillbehören, och presenterar en uppdaterad "billig" Ipad under tisdagens event, med fullt stöd för både Apple Pencil och Smart Keyboard. Det skulle göra Apples pc-ersättare till ett självklart alternativ för massor av användare som precis nu funderar på sin första dator. Tisdagens presentation marknadsförs som ett utbildningsevent, och visst kommer en ny Ipad vara ett användbart redskap i skolor och universitet.
Men en ny Ipad kommer inte bara säljas till högskoleinstitutioner och studenter. Apple vill att de där 1,2 surfplattorna i svenska hushåll ska bytas ut mot en nyare modell. Och helst att alla de som går och funderar på att köpa en billig bärbar dator ska bli lockade att tänka efter en extra gång om inte Ipad faktiskt är ett mer attraktivt alternativ. Om vi har riktig tur kanske Apple på tisdag avslöjar ännu en pusselbit som får surfplattan att växa ur sitt svenska namn och bli någonting mer än bara barnens internetmaskin. Nämligen framtidens dator.
Vad saknar du hos din surfplatta? När blir det dags att pensionera den bärbara datorn?