Återförsäljare avslöjar problem med 2GHz G5

99mac har fått information ifrån två svenska Appleåterförsäljare som berättar om problem med toppmodellen av Power Macintosh G5.

Vi har under kvällen fått information som tyder på att Apples leveransproblem med Power Macintosh G5 med dubbla 2GHz processorer inte beror på att försäljningen har gått i taket utan att användare fått problem med sina nya datorer.

Enligt dom källor vi talat med har ett antal maskiner redan returnerats till Apple som sk DOA (Dead on Arrival) eftersom dom inte överhuvudtaget startat efter leveransen. Maskinerna har bytts ut av återförsäljaren mot nya datorer.

Ytterligare maskiner har levererats med grafikkortsproblem - vilket kan bero på antingen grafikkorten eller drivrutinerna som levererats med datorerna. Vi har inte information om vilket grafikkort som suttit i datorerna med detta problem ännu.

Vi vill påpeka att 99mac:s spekulationer kring huruvida dessa problem är grunden till leveransproblemen kan vara felaktiga men bygger på information som vi fått in ifrån återförsäljare under kvällen.

Det finns även problem med ett fåtal 1.6GHz och 1.8GHz maskiner som levererats med felaktiga minnen, men efter att Apple kontaktat återförsäljare och Service Providers har man konsekvent bytt ut felaktiga minnen mot nya. Enligt vår information finns det serienummer-listor på vilka maskiner som har minnen ifrån den drabbade tillverkaren/underleverantören.