Enligt uppgifter arbetar Spotify på att göra sin mobilapp enklare att använda, och gratisversionen av musiktjänsten mer njutbar.
Spotify har lyckats samla massor av musikälskare världen över, till stor del tack vare att de erbjuder en gratisversion av sitt abonnemang. De som inte vill betala drabbas däremot av bland annat reklamavbrott samt begränsade möjligheter att kontrollera musiken och skapa spellistor.
Den nyligen börsintroducerade musiktjänsten vill nu ta krafttag för att dra in nya användare. Nu uppges Spotify arbeta på en ny och mer attraktiv version av sitt gratisabonnemang. Särskilt fokus läggs på att göra mobilappen lättare och tydligare att använda.
Gratisanvändare ska framöver få snabbare åtkomst till spellistor, och i högre grad kunna styra vilka låtar som rekommenderas, uppger anonyma källor till Bloomberg. Spotify väntas nå milstolpen 200 miljoner användare mot slutet av det här året, men de som betalar utgör i dagsläget drygt 70 miljoner, alltså mindre än hälften. Ändå står den gruppen för cirka 90 procent av tjänstens intäkter.
Läs mer: Spotify har något att visa 24 april För Spotify är det därför jätteviktigt att slussa sina gratisanvändare till ett betalalternativ, och hur man gör detta är en ständig källa till konflikter mellan musiktjänsten och skivbolagen. De senare efterfrågar en mer begränsad gratistjänst, medan Spotify själva menar att ett attraktivt gratisalternativ är en viktig komponent i kampen om kunderna.
24 april håller Spotify ett pressevent, och väntas då presentera ytterligare nyheter. Det har ryktats om både en smart högtalare och ett speciellt tillbehör för bilen. Kanske kommer då också en trevligare mobilapp stå på menyn – vi får se!
Källa: Bloomberg