Telias butikskoncept ska ses över, och nu lägger operatören ner nästan var fjärde butik i svenska städer och köpcentrum. Kampen om att få sälja nästa mobil hårdnar i den svenska detaljhandeln.
En vanlig syn i svenska köpcentrum är idag mobiltelefonbutiker, där var och en av de fyra stora operatörerna som regel har slagit upp varsin verksamhet. Därutöver finns återförsäljare som Mobilizera och Elgiganten Phone House, samt reparationskedjor som Mobello och Mobildoktorn. Men förändringar är på gång i detaljhandeln, och operatören Telia ska nu göra om sitt butikkoncept vilket innebär att nästan var fjärde butik läggs ned.
Totalt lägger Telia ned 18 av sina idag 80 butiker i svenska köpcentrum och stadskärnor. Det innebär också att ungefär 50 heltidstjänster och 50 deltidstjänster försvinner. Telias presskontakt Irene Krohn säger till Expressen att det handlar om en ny strategi för operatören. Hon säger:
– Vi måste hela tiden jobba med att se över hur vi ska möta våra kunder och det baseras ju på hur våra kunder vill möta oss framöver.
Omorganisationen speglar en större förändring som sker i svensk handel. Irene Krohn lyfter bokhandel och elektronikbranschen som två exempel där den traditionella shoppingupplevelsen ändrats på grund av näthandeln. Kedjorna har börjat erbjuda tjänster som kaféverksamhet, och det har blivit vanligt med tillfälliga butiker, så kallade pop up-stores.
En viktig aspekt i sammanhanget är också att stora mobiltillverkare i allt högre grad säljer direkt till kunder via webbshop och butiker. Apple är kanske det främsta exemplet, som idag har över 500 butiker världen över där de inte bara säljer Iphone olåst, utan också hjälper kunder att komma igång och lära sig telefonens funktioner.
Vi på 99 har tidigare skrivit om Apples arbete med att förnya sitt eget butikskoncept, där skillanden mellan näthandel och de fysiska butikerna suddas ut och butiken mer blir ett vattenhål, supportcenter och plats där användare kan delta i seminarier och kurser.
Ur det perspektivet är Telias beslut att stänga flera av sina småbutiker inte konstigt. När trenden går mot att fysiska butiker måste erbjuda mer krävs stora lokaler och mycket personal, vilket leder till färre och större butiker snarare än många och små.
Trenden är tydlig också utanför Sveriges gränser. Förra månaden rapporterade amerikanska nyhetskanalen CNBC att elektronikkedjan Best Buy lägger ner samtliga av sina 250 mindre mobilbutiker på grund av bristande lönsamhet.
Magnus Johansson är butiksansvarig på operatören Tre, och enligt honom sker löpande utvärdering vad gäller butikernas roll och placering. Ett mål är dock att undvika allt för stora förändringar som de Telia nu genomför.
– Det är jobbigt för kunderna givetvis, och skulle inte minst innebära stora förändringar för vår personal.
Enligt Magnus Johansson följer Tre däremot trenderna i branschen noga, och ser möjligheter med att ytterligare slå ihop digital och fysisk försäljning. Apples butikskoncept med kurser och seminarier är spännande, men i dagsläget inget som Tre planerar att genomföra. Han säger:
– Det Apple gör är häftigt, men det ställer också höga krav både på stora butikslokaler och mängden personal. Det viktigaste för oss just nu är att föra en dialog med våra kunder, och kunna hjälpa dem med det de behöver. Det ska inte vara olika kanaler beroende på om kunden vill handla, hantera sitt abonnemang eller få servicehjälp. Allt sånt ska vi kunna erbjuda både i butik, på nätet eller via sociala medier.
Expressen - Telia drar ner
The Verge - Best Buy stänger butiker
Apple satsar på seminarier i butiker (nyhet, 2017-04-26)
Positivt besked för Apples Stockholmsbutik (nyhet, 2017-09-22)