Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi köper helst mobilen på nätet

På 99 vill de flesta köpa sina mobiltelefoner på nätet, och gärna direkt från tillverkaren. Samtidigt understryker operatörerna att deras butiker är en plats där det finns tillfälle att få service och hjälp.

Förra veckan skrev vi om att Telia kommer att lägga ner nästan var fjärde av sina butiker i Sverige. Det ledde till en spännande diskussion om hur digitaliseringen påverkar svensk detaljhandel, och inte minst hur svenska konsumenter föredrar att shoppa.

Vi har också pratat med Telias konkurrent Tele2, som också säger att näthandeln växer i betydelse. Louise Ekman är pressansvarig hos operatören, och enligt henne erbjuder digitaliseringen stora möjligheter även i butikerna. Det kan till exempel frigöra tid som kan användas till personlig service och möten med kunderna. Hon säger:

– Butiker på attraktiva platser kommer fortsatt vara en av våra främsta mötesplatser mellan oss och våra kunder, samtidigt som vi utvecklar nya kontaktvägar.

Näthandeln störst, åtminstone på 99

Vi gjorde en undersökning här på 99, där vi frågade var du helst köper din mobiltelefon. Bland alternativen fanns bland annat att köpa från en operatör, eller direkt från en tillverkare samt att köpa på nätet eller i butik.

Över tusen personer svarade, och en majoritet föredrar att köpa sin mobiltelefon direkt på nätet om det är möjligt. Totalt är det hela 74 procent som helst handlar på nätet, antingen från tillverkaren (66 procent) eller från en operatör (8 procent). 24 procent handlar helst i butik.

1038 läsare svarade, här är resultatet.

Om det här också gäller för hela svenska folket ska vi låta vara osagt. En rimlig möjlighet är att de som är mer erfarna telefonanvändare hellre handlar på nätet eftersom det är smidigare, eftersom de inte behöver få hjälp med att ställa in telefonen och annan service. Dessa personer har förmodligen också redan ett abonnemang, och behöver inte få hjälp i butik med sitt köpbeslut.

Vad vill du få hjälp med i butik? Borde kedjorna satsa på service och hjälp, eller vill du hellre att butikerna ska erbjuda något annat?

Läs mer: Telia stänger massor av butiker (nyhet, 2018-04-12)

Kommentarer
5 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.