På 99 vill de flesta köpa sina mobiltelefoner på nätet, och gärna direkt från tillverkaren. Samtidigt understryker operatörerna att deras butiker är en plats där det finns tillfälle att få service och hjälp.
Förra veckan skrev vi om att Telia kommer att lägga ner nästan var fjärde av sina butiker i Sverige. Det ledde till en spännande diskussion om hur digitaliseringen påverkar svensk detaljhandel, och inte minst hur svenska konsumenter föredrar att shoppa.
Vi har också pratat med Telias konkurrent Tele2, som också säger att näthandeln växer i betydelse. Louise Ekman är pressansvarig hos operatören, och enligt henne erbjuder digitaliseringen stora möjligheter även i butikerna. Det kan till exempel frigöra tid som kan användas till personlig service och möten med kunderna. Hon säger:
– Butiker på attraktiva platser kommer fortsatt vara en av våra främsta mötesplatser mellan oss och våra kunder, samtidigt som vi utvecklar nya kontaktvägar.
Vi gjorde en undersökning här på 99, där vi frågade var du helst köper din mobiltelefon. Bland alternativen fanns bland annat att köpa från en operatör, eller direkt från en tillverkare samt att köpa på nätet eller i butik.
Över tusen personer svarade, och en majoritet föredrar att köpa sin mobiltelefon direkt på nätet om det är möjligt. Totalt är det hela 74 procent som helst handlar på nätet, antingen från tillverkaren (66 procent) eller från en operatör (8 procent). 24 procent handlar helst i butik.
Om det här också gäller för hela svenska folket ska vi låta vara osagt. En rimlig möjlighet är att de som är mer erfarna telefonanvändare hellre handlar på nätet eftersom det är smidigare, eftersom de inte behöver få hjälp med att ställa in telefonen och annan service. Dessa personer har förmodligen också redan ett abonnemang, och behöver inte få hjälp i butik med sitt köpbeslut.
Vad vill du få hjälp med i butik? Borde kedjorna satsa på service och hjälp, eller vill du hellre att butikerna ska erbjuda något annat?
Läs mer: Telia stänger massor av butiker (nyhet, 2018-04-12)