Ett hårt pressat Spotify måste erbjuda innovativa funktioner för att överleva i längden. De har ett hemligt vapen, men behöver fler.
För många svenskar delas Spotify in i samma kategori som Ikea, Abba och dalahästar. Inhemska innovationer som blivit ordentliga framgångssagor utomlands. Och den svenska musiktjänsten har onekligen gjort sig ett namn, även om de utlovade intäkterna än så länge uteblivit. Med sin börsintroduktion kan nu kraven på detta väntas öka ytterligare, och Spotify har mycket att leva upp till för att vara framgångsrika på sikt.
Konkurrensen består nämligen inte bara av den hiphop-doftande blingtjänsten Tidal, utan av teknikvärldens absolut största jättar, främst Apple och Amazon. När Apple lanserade sin strömmande musiktjänst för tre år sedan skötte de redan världens största digitala musikbutik Itunes, och de tillverkade världens mest populära musikspelare, där de också hade total kontroll över mjukvaran. I ett svep fick alla Spotify-användare med Iphone automatiskt ett nytt alternativ på hemskärmen i form av Apple Music. Amazon har inte samma omfattande utbud av hårdvara i kundernas händer, men däremot en näthandel som är världens största, och det tillhörande abonnemanget Prime. Sammantaget verkar det smått otroligt att Spotify i längden kan gå segrande ur striden mot dessa giganter som har närmast obegränsade resurser.
Gratis lockar många
Vad har Spotify att sätta emot då? Ja till att börja med en användarbas som än så länge är större än sina konkurrenters, till stor del tack vare sitt gratisabonnemang. Det ger tjänsten en ordentlig fördel när det kommer till att locka de som inte kan eller vill betala en hundralapp i månaden för musik; främst barn och unga. Dessa ger dock väldigt lite intäkter, men de flesta kan nog väntas uppgradera till ett premiumabonnemang förr eller senare, och då ligger det närmare till hands att stanna kvar hos Spotify, med alla spellistor, rekommendationer och vänners delningar intakta.
Att lyssna gratis får inte bli för trevligt, då finns inga skäl att betala Gratisabonnemanget är därför Spotifys hemliga vapen, och enligt förhandsuppgifter handlar en stor del av musiktjänstens event på tisdag om förbättringar av detta, med en mer attraktiv mobilapp och större möjligheter att upptäcka och gilla ny musik. Gratisalternativet får däremot inte bli för trevligt; då skulle ju ingen ha skäl att uppgradera. Frågan är därför om Spotify också har några förbättringar av premiumabonnemanget i rockärmen.
Det har länge talats om högupplöst musik i bättre kvalitet, något som efterfrågats av många men som knappast kommer få miljontals användare att öppna plånboken. Dagens komprimerade AAC- och Ogg Vorbis-filer låter tillräckligt bra för de flesta, särskilt med tanke på att musiken spelas upp i vita Earpod-lurar eller små bärbara Bluetooth-högtalare. Om högupplöst musik kommer lär det också kosta extra, en funktion utformad för just det fåtal som tycker att de behöver det och är beredda att betala extra.
Det har också pratats om särskild Spotify-hårdvara i form av en smart högtalare eller ett tillbehör för bilen som ska göra det enkelt att spela upp favoritspellistorna. Visst kan det här vara spännande produkter men återigen; knappast något som får massorna av strömma till Spotify. Smarta högtalare finns redan, och därtill med Spotify-stöd inbyggt. Och såvida Spotify inte uppfunnit en egen röstassistent lär de använda Googles eller Amazons, så det är svårt att se vad Spotify-högtalarens unika fördelar skulle vara. Dessutom har Spotify redan ett licensprogram på plats i form av Spotify Connect, en av de mest konkurrenskraftiga funktionerna, som har gjort det möjligt för Spotify att flytta in i dussintals högtalarsystem, stora som små. Det är tveksamt om Spotify verkligen skulle ta risken att göra sina partners som Marshall, Bose och Sonos sura genom att bli deras konkurrenter. Spotify behöver fler vänner, inte fiender.
Nej för min del är det tydligt att Spotify måste bli bättre på det de redan är bra på – knyta ihop musikälskare med varandra, och med musiken. I det ingår att göra en snygg och lättnavigerad app, och dessutom ta mjukvaran till nya plattformar så som Apple Watch. Men också att satsa ännu mer på personliga rekommendationer, och inte minst fortsätta låta tjänsten vara öppen att byggas in i nästan vilken hårdvara som helst. Spotify måste kunna finnas överallt, oavsett plattform. Då har de en chans i det långa loppet.
Jag hoppas därför på ett kul event på tisdag där många användarvänliga nya funktioner visas upp, men trots det är jag lite orolig för tjänstens framtid. Konkurrenterna med sina massiva ekosystem kan nämligen kosta på sig att låta musiken vara en bonus; något som mer eller mindre följer med på köpet. Apple och Amazon kan locka med egenproducerade tv-serier, musikvideor och annat godis som gör själva musiken till bara en del av ett stort underhållningspaket. Spotify kan inte det. För dom måste musiken vara huvudsaken.
Vad tror du själv vi får se från Spotify på tisdag?