Google Maps har flera förbättringar att vänta inom kort, så som personliga restaurangtips och större integration med mobilkameran som assisterar de med dåligt lokalsinne.
Utvecklarkonferensen Google I/O inleddes under tisdag kväll svensk tid med en direktsänd presentation där Googles olika tjänster och produkter trängdes om tiden i rampljuset. Karttjänsten Google Maps fick mycket kärlek, och flera praktiska förbättringar presenterades.
Precis som för de flesta andra nyheterna Google pratade om står maskininlärning och AI för en stor del av arbetet i bakgrunden. Till exempel sliter Googles algoritmer intensivt för att navigera med hjälp av så kallad VPS eller "visual positioning system". Systemet tar mobiltelefonens kamera till hjälp för att bestämma position och letar efter kända landmärken i omgivningen.
För människor som förlitar sig på Google Maps för att hitta rätt integreras nu kameran också i navigationsvyn, där omgivningen visas direkt på skärmen med pilar och instruktioner lagda ovanpå som förstärkt verklighet. Google har till och med en gullig räv som leder vägen, allt för att du ska komma fram till din destination.
Motorcyklister blir säkert glada över att detta fordon snart dyker upp som alternativ när en färdrutt beräknas. Google Maps ska också kunna visa hur svårt det är att hitta parkering i olika områden.
Något som många säkert använder karttjänsterna till är för att hitta restauranger, och här presenterades också en ordentlig förbättring. Google Maps kan nämligen rekommendera olika matställen baserat på användarens personliga smak.
Den som väl hittar rätt till sin favoritdesign kan också använda förbättrade Google Lens för att låta mobilkameran tolka menyn. Google Lens kan nu visa information om text som kameran läser in, till exempel vad en viss rätt är och vad den brukar innehålla. Google Lens får också stöd för att markera text som visas i kameran, och klistra in någon annanstans.
Google Lens har också blivit bättre på att känna igen föremål och kläder, och kan hitta liknande produkter på nätet genom en funktion som kallas Style Match. Även böcker och affischer kan kännas igen exempelvis, och i realtid kan förslag på åtgärder presenteras. Till exempel en musikvideo som genast börjar spela av samma artist som på affischen. Även här används, givetvis, maskininlärning.
Tyvärr meddelade inte Google när dessa förbättringar kommer, mer än att det blir någon gång under sommaren.