Google lanserar sin nya musiktjänst uppbyggd kring Youtube, och utmanar både Spotify med sitt gratisabonnemang och Apple Music med sitt stora utbud av musikvideor. Snart kommer tjänsten till Sverige.
Youtube må vara mest känd för världens största utbud av kattvideos, men även musik har länge varit en stor del av videotjänsten. Nu lanserar Google officiellt musiktjänsten Youtube Music, som hoppas kombinera det bästa från konkurrenter som Spotify och Apple Music.
Youtube Music blir en helt egen mobilapp, och erbjuds i två former; ett gratisabonnemang med reklam för inga pengar alls och ett premiumabonnemang för motsvarande 99 kronor i månaden. Tjänsten innehåller givetvis personliga musikrekommendationer och spellistor, här baserade på bland annat användarens Youtube-historik och geografisk plats. Premiumabonnemanget ger förutom reklamfri lyssning också stöd för att lyssna på musik offline.
I dagsläget kommer den befintliga musiktjänsten Google Play Musik leva vidare separat från Youtube Music, men alla som i dagsläget betalar för Google Play kommer automatiskt att få tillgång till Youtube Music Premium. Det verkar därför inte helt osannolikt att de två tjänsterna på sikt kommer att slås samman.
I vissa länder har användare redan kunnat betala en månadsavgift för en bättre Youtube-upplevelse i form av Youtube Red, som bland annat tagit bort reklamavbrott. I samband med den nya musiktjänsten kommer Youtube Red att förvandlas till Youtube Premium, med reklamfritt tittande, stöd för att spara videor offline samt tillgång till orginalinspelade tv-serier. Priset kommer dock att höjas till 11,99 dollar i månaden eller ungefär hundra kronor, eftersom det också inkluderar den nya musiktjänsten.
Att se video med Youtube och lyssna på musik med Youtube Music är alltså gratis, men med reklamavbrott. Med Youtube Music Premium blir musikupplevelsen bättre för 99 kronor i månaden, och för ytterligare några kronor går det att få Youtube Premium som ger reklamfritt både för musik och videoklipp.
Youtube Music får premiär 22 maj i ett begränsat antal länder, bland annat USA och Australien. Google lovar att tjänsten också ska nå fler länder under de närmaste veckorna, bland annat Sverige. Nyfikna kan redan nu registrera sitt intresse för att få information när Youtube Music blir tillgängligt. Vi kan också anta – och hoppas – att detta även gäller Youtube Premium så vi kan använda videotjänsten utan störande reklam.
Kombinationen av ett reklamfritt Youtube och en musiktjänst med många videor låter onekligen trevlig, men är det bra nog för att slopa Spotify eller Apple Music? Vad säger ni andra? Jag kommer åtminstone att ge den nya tjänsten en chans!