Jag har varit Spotify trogen sedan 2008, men en så enkel sak som att jag slipper reklam på Youtube kan faktiskt vara nog för att jag ska överge min gamla musikpartner.
Jag minns när jag först hörde talas om Spotify, och sedan fick möjlighet att testa på tjänstens gratisabonnemang. Att ha fri tillgång till musik över internet var en häftig och smidig nymodighet, och det dröjde inte länge förrän jag helt slutat lyssna på mitt digitala musikbibliotek på datorn.
Jag använde gratisabonnemanget ganska länge innan jag till slut bestämde mig för att reklam var irriterande och artisterna faktiskt förtjänade intäkter. Under årtiondet som passerat sedan dess har jag testat på konkurrenterna. Google Play Music provade jag i ett tidigt skede men den tjänsten hade då av grava problem med missljud i uppspelningen, och den övergavs utan pardon efter testperiodens slut.
Jag testade även Apple Musics gratismånader när den tjänsten släpptes och blev inte heller nöjd med den. Visst, Android-klienten var inte lika finslipad som dess IOS-kusin, men jag tyckte överlag inte att Apple Music var lika trevlig att använda som Spotify. Eftersom jag också hoppar mellan olika mobiler i jobbet är det viktigt med en app som är lika bra på samtliga plattformar.
Reklamen på Youtube har bara blivit värre de senaste åren Men det finns en sak som har börjat irritera mig mer och mer de senaste åren. Reklamen på Youtube har bara blivit värre de senaste åren. Reklamrutor som dyker upp ovanför videon, reklam innan och under klippen som ibland kräver att jag klickar för att skippa och ibland tvingar mig att invänta en infernaliskt irriterande nedräkning.
Jag stör mig säkert orimligt mycket på det här, men att titta på teknik- och tv-spelsrelaterade Youtube-klipp är en stor del av mitt dagliga "tv-tittande" och jag svär lite för mig själv varje gång jag ska hantera reklamen på någon av de femtioelva interaktionsmetoderna som efterfrågas.
Nyheten om att Google framöver ska erbjuda ett kombinerat abonnemang där man får reklamfritt Youtube-abonnemang och den nya musiktjänsten Youtube Music för 12 dollar i månaden låter lite som min digitala videohimmel. Det tidigare betalabonnemanget Youtube Red ska nämligen döpas om till Youtube Premium, där också Youtube Music ingår, som logiskt nog kombinerar strömmande musik med musikvideos. Att Google precis som Netflix har satsat på att göra egenproducerade tv-serier som till exempel Cobra Kai gör tjänsten ännu mer lockande.
Jag gillar fortfarande inte Google Play Music lika mycket som Spotify, men tjänsten lider inte av de där uppspelningsproblemen längre och att slippa Youtube-reklamen är tillräckligt för att jag ska tolerera bristerna i en musiktjänst som ändå inte är dålig.
Väl spelat Google, er musiktjänst hade inte värvat mig utan Youtube-kopplingen. Jag hoppas nu bara att den kombinerade abonnemangsformen inte dröjer för länge att nå Sverige. Nu ska jag sluta skriva och sparka igång mitt Google Play Music-abonnemang igen som en uppvärmning inför mitt sannolika byte.