Videotjänster som Netflix satsar mycket på att ge användarna personliga rekommendationer, men en studie visar att få av användarna tar till sig materialet.
Strömmande videotjänster investerar ofta mycket för att kunna erbjuda dig personliga rekommendationer. De vill så klart att du ska fortsätta att titta på mer material – men kanske behöver dessa bli ännu bättre. En liten amerikansk studie från Usertesting tyder nämligen på att användarna inte verkar ta till sig tipsen – endast 29 procent av studiens 500 deltagare säger att de tittat på något som de blivit rekommenderade. 74 procent av dem tittar på någon strömmande videotjänst varje dag.
I studien undersöks Netflix, Hulu, Amazon Prime, Youtube TV och HBO Now. Bäst totalpoäng får Netflix (89,5) för att tjänsten ger relevanta rekommendationer, är enkel att använda och snabb. Sedan följer Hulu (86,8), Amazon Prime (85), Youtube TV (80,7) och HBO Now (71,8).
Usertestings undersökning stöder också en tidigare undersökning gjord av Deloitte, båda konstaterar att användare behöver prenumerera på fler än en tjänst för att hitta allt material som de vill se. I genomsnitt prenumerar användare på tre tjänster. Över hälften av deltagarna hos Usertesting svarar att de prenumerarar på minst två tjänster. Exempelvis betalar 90 procent av HBO Now-kunderna också för Netflix, medan 80 procent väljer Amazon Prime som andra tjänst.
Användarna tittar mestadels via en smart tv, eller via en mediabox som Roku, Apple TV eller Amazon Fire TV (45 procent). 37 procent tittar via en bärbar dator och 11 procent väljer primärt en mobil enhet för att titta på strömmande video. Mobila enheter är betydligt vanligare som sekundär enhet, 40 procent använder dem så.
Om du betalar för någon strömmande videotjänst – hur många och vilka betalar du för? Berätta gärna i kommentarerna.
Källor: Usertesting (rapporten måste laddas ned) | Deloitte