En digital standard för bilnycklar har spikats
Steget mot att etablera en enhetlig standard för digitala nycklar till bilar har nu fattats i en grupp som bland annat innefattar Apple, BMW och Samsung.
Den som har köpt en toppmodern bil med smart utrustning har kanske fått ynnesten att låsa upp bilen med en app i telefonen. Utbudet av bilar som stöder detta är inte massivt, och de få modeller som erbjuder funktionen använder alla en egen standard för den digitala upplåsningen vilket innebär att du inte skulle kunna använda samma lösning om du byter bilmärke, och biltillverkare behöver utveckla olika lösningar för samma ändamål.
Detta kan nu vara på väg att ändras då en grupp företag tillsammans har bildat The Car Connectivity Consortium som utvecklat den första standarden för digitala nycklar för bilar. Standarden gör det möjligt för användaren att ladda ner en digital nyckel och använda denna för uppgifter som att låsa upp bilen och starta motorn, och nycklarna ska även kunna delas med andra förare. Ett befintligt säkerhetssystem används för att säkerställa att användaren har rätt åtkomst till bilen och kommunikationen sköts trådlöst via NFC. Det innebär att du behöver vara ganska nära bilen för att låsa upp den, så ingen upplåsning av bilen från tv-soffan med andra ord.
Företagen som ingår i gruppen innefattar bland annat Apple, Samsung och LG på telefonsidan och BMW, Hyundai och Volkswagengruppen på bilsidan. Den första versionen av standarden har presenterats i form av ett PDF-dokument som går att beskåda här. Gruppen har redan presenterat planer på en andra version av standarden där kompatibiliteten mellan olika biltillverkare och telefontillverkare föreslås bli bättre än i den första versionen.
Utöver att underlätta för den som ofta glömmer sina fysiska nycklar hemma (eller i bilen) kan de digitala nycklarna även underlätta för bilfirmor som hyr ut bilar då dessa skulle kunna dela åtkomst till bilen med nya kunder och sedan häver åtkomsten när hyrperioden är över. Med tanke på att den nya standarden precis har presenterats ska vi inte vänta oss en armada av bilmodeller med standardiserade digital upplåsning den närmaste tiden. Men den som väntar på något gott väntar alldeles för länge heter det väl?
Källa: Car Connectivity Consortium