Nintendo har dragit in omkring en halv miljard kronor på Super Mario Run, majoriteten från App Store – men företaget är inte nöjda än.
Det börjar bli en gammal sanning att det finns mer pengar att tjäna på att utveckla appar för IOS än för Android. Nya uppgifter från Sensor Tower bekräftar bara tesen. Nintendos mobilspel Super Mario Run har nu dragit in 60 miljoner dollar globalt, vilket motsvarar omkring en halv miljard kronor. Det mesta kommer från IOS-användare.
Hela 77 procent av intäkterna kommer från App Store och 23 procent från Google Play. Super Mario Run släpptes till IOS i december 2016 och kom till Android först sex månader senare, vilket kan vara en del av förklaringen till skillnaden. Under årets första kvartal minskade skillnaden något, då kom 35 procent av intäkterna från Google Play. Geografiskt kommer omkring 43 procent av de 60 miljonerna från USA, medan 17 procent kommer från Nintendos hemland Japan.
En halv miljard kronor låter kanske imponerande, men Nintendo själva har nyligen sagt att de inte är nöjda med intäkterna från mobilsatsningarna de gjort så här långt. Utöver Super Mario-spelet har de också släppt Animal Crossing: Pocket Camp och Fire Emblem Heroes. Företaget har som mål att utöka affärsområdet framåt. Kanske kan Mario Kart Tour ge deras inäkter en rejäl skjuts uppåt? De har sagt att spelet ska släppas någon gång mellan nu och mars 2019.
Spelar du Super Mario Run eller någon av Nintendos andra mobilspel något fortfarande (om någonsin)? Hur kan de bli bättre? Berätta i kommentarerna!
Källa: Sensor Tower | Games Industry