Spotify gör sin gratistjänst lite godare genom att låta lyssnare trycka bort reklamavbrott. Än så länge bara i Australien, men målet är att sprida funktionen globalt.
Användare som nyttjar gratisabonnemanget i Spotify har vissa begränsningar jämfört med musiktjänstens premiumkunder, det mest påtagliga är förmodligen reklamavbrotten som dyker upp mellan låtarna.
I våras släppte Spotify en ny app för sina ungefär 90 miljoner gratisanvändare – en viktig grupp av potentiella betalande kunder. Nu testar Spotify ytterligare en sak för att göra gratisupplevelsen trevligare, nämligen möjligheten att trycka bort reklamavbrotten. Till att börja med testat funktionen bara i Australien, men Spotify har som mål att sprida den globalt.
Enligt Spotify är detta inte bara mysigt för användarna, utan också ett bra sätt att samla in feedback om vilken reklam som går hem hos lyssnarna. Tanken är nämligen att användare troligtvis bara hoppar över reklam som inte passar eller intresserar dem. Annonsörerna ska inte behöva betala för reklam som skippas.
Vad tror du, kommer detta göra gratisupplevelsen bra nog eller är det fortfarande värt att betala en hundring i månaden för Spotify? Brukar du hoppa över reklamen när det är möjligt, eller ser du på reklam som intresserar dig?
Källa: Ad Age