På den europeiska marknaden visar de kinesiska tillverkarna Huawei och Xiaomi på imponerande tillväxt.
När telefontillverkare pratar om marknader brukar Kina vara viktig liksom USA. Indien är på uppgång och så har vi förstås Europa tillsammans med alla andra ställen. Västeuropa har ganska länge haft en liknade fördelning bland tillverkarna som i USA, där Samsung dominerat följt av Apple. Enligt IDC:s senaste data växer dock de kinesiska tillverkarna Huawei och Xiaomi ordentligt i Europa.
Under det första kvartalet 2017 levererade Huawei 3,6 miljoner telefoner i Europa och hade 11,4 procent av marknadsandelarna. Under det andra kvartalet 2018 har tillverkarens leveranser nästan fördubblats och stannar på 6,7 miljoner enheter. Tillväxten tillsammans med det faktum att Apple ännu inte lanserat årets nyheter gör att Huawei klättrar förbi Cupertino-företaget på topplistan med 24,8 procent av marknadsandelarna.
Företag | 2017Q1 | 2017Q2 | 2018Q1 | 2018Q2 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 33,8% | 36,4% | 35,9% | 32,4% |
Huawei | 11,4% | 13,5% | 16,6% | 24,8% |
Apple | 28,1% | 23,9% | 27,2% | 22,5% |
Xiaomi | 0,1% | 0,1% | 2,1% | 3,8% |
Wiko | 3,2% | 3,3% | 2,5% | 3% |
Övriga | 23,4% | 22,8% | 15,6% | 13,5% |
Totalt | 100% | 100% | 100% | 100% |
Källa: IDC
Det är fullt möjligt att Huawei tappar andraplatsen i höst när Apple släppt sina nyheter, men uppgången är ändå imponerande. En annan kinesisk tillverkare växer också på den europeiska marknaden, Xiaomi har redan intagit fjärdeplatsen. Båda dessa är sedan tidigare giganter i hemlandet Kina, men har på senare år satsat stort på att klättra också i västvärlden. Huawei lanserade exempelvis sitt flaggskepp P20 Pro i Paris, medan Xiaomi släppte sina nyheter i Madrid.
Europa ser alltså ut att vara en blandning mellan den amerikanska och kinesiska marknaden när det gäller smarta mobiler med både mer traditionella giganter som Samsung och Apple, men också de kinesiska "uppstickarna".
Källa: The Verge