Runt om i Stockholm syns numera elsparkcyklar från Voi. Under en fredagslunch passade vi på att prova på hyrtjänsten.
Trenden med kollektiva elsparkcyklar som människor kan låna för en stund har hittat till Sverige. Voi är ett företag som hyr ut elsparkcyklar – men just nu endast i Stockholm. Här och var på gatorna i centrala stan kan man se sparkcyklarna med det rödrosa Voi-klistermärket på styret.
Via en app kan du hyra elsparken och det är också via den som du hittar lediga sparkar att låna för en stund.
Jag bestämde mig för att prova på tjänsten under en lunch – men det var inte en särskilt rolig upplevelse. Voi har ett par "barnsjukdomar" att komma tillrätta med.
Jag laddade ned appen via en vän och fick därmed några gratis-minuter att låta sparkcyklar för. På kartan såg det ut som att det fanns två lediga sparkar nära restaurangen där vi ätit, men vi kunde inte hitta dem i verkligheten. Det här beror antagligen på att GPS-lokalisering så här bland höghus fungerar lite så där.
Men glada i hågen bestämde vi oss för att ta sikte på nästa uppsättning sparkar lite längre bort. Jag ville ju så gärna prova. På väg mot nästa prick på kartan hittade vi tre som stod parkerade längs gatan utan att synas i appen, men de hade nog slut på batteri för det gick inte att koppla upp sig mot dem. Själva hyrandet sköts via Bluetooth och appen.
Lite längre upp för gatan hittade jag ytterligare en, men den visade sig vara trasig. Den fungerade bara som en helt vanlig sparkcykel, någon elhjälp fick jag inte. Parkerade den och traskade vidare.
Äntligen en prick på kartan som fanns också i verkligheten. Det gick bra att hyra den via appen och jag satte fart med en spark. Själva sparkcykeln är enkel att hantera, en knapp på vänster sida av styret bromsar och en på höger sida gasar. Enligt lag måste man ha hjälm på sig, men jag var lite vild och provade ändå.
Det är helt klart kul att köra – men det finns två rätt rejäla men. För det första visade det sig vara alldeles för krångligt att hitta en Voi. Gick nästan hela vägen till redaktionen innan jag lyckades. För det andra kostar det 10 kronor att påbörja en "resa" och sedan 1,5 kronor per minut. Det springer snabbt iväg och det känns som att det oftast är vettigare att ta tunnelbanan eller bussen – i alla fall om man som jag ändå åker med SL till och från jobbet och har månadskort eller liknande.
Har du provat Voi eller någon liknande tjänst? Berätta gärna om dina erfarenheter!