En italiensk myndighet utkräver böter från både Apple och Samsung, eftersom båda bolagen har tillhandahållit mjukvaruuppdateringar till gamla telefoner, som kan göra telefonen långsammare. Planerat åldrande, säger Italien.
Apple och Samsung bötfälls nu av den italienska konkurrensmyndigheten AGCM för att ha gjort äldre mobiltelefoner långsammare genom mjukvaruuppdateringar, något som är att klassa som "planerat åldrande" enligt domen. Apple och Samsung ska nu betala 10 miljoner respektive 5 miljoner euro i böter.
Samsung åker dit för mobiltelefonen Galaxy Note 4, som de ska ha uppmanat sina användare att uppdatera till den senaste versionen av Android. Apple ska ha gjort samma sak med Iphone 6 och operativsystemet IOS 10. Att Apple får betala mer beror på att företaget dessutom inte informerat sina kunder om hur batterier slits och hur slitaget kan minimeras.
Utredningen började i januari, efter att Apple gått ut med att de lagt in en funktion som under vissa omständigheter saktade ned telefoner med ett slitet batteri, för att förhindra att telefonen stängdes av. Apple bad sedermera om ursäkt, och har lagt upp både information om batterier på sin webbplats och nya verktyg för att avgöra batteriets hälsa i operativsystemet. Apple förnekade dock att detta skulle ha gjorts för att påskynda köpet av en ny Iphone.
En liknande rättsprocess pågår också i Frankrike. Italienska AGCM skriver såhär angående domen:
– De två bolagen har förmått konsumenter – genom att ständigt föreslå dessa att gå vidare med nedladdningen och genom att inte bidra med tillräcklig information om vad det innebär – att installera mjukvaruuppdateringar som inte har ordentligt stöd på deras enheter, utan att ge tillräcklig information till dem, eller tillhandahålla ett effektivt sätt att återställa funktionaliteten på deras enheter.
Olika former av konspirationsteorier kring planerat åldrande har cirkulerat längre, mest runt Apple men även andra företag. Syftet ska då vara att telefoners livslängd medvetet görs kortare, med logiken att en kund som har en telefon som blir oduglig snabbare köper en ny mobil.
Jag har alltid haft svårt att känna sympati med dessa teorier – mest för att det skulle vara en sån urbota dålig affärsstrategi. Om en Iphone slutade fungera – eller började fungera märkbart sämre – precis ett år efter att jag köpt den eller så fort en ny modell kom ut på marknaden, hur troligt är det då att jag skulle fortsätta välja Iphone år efter år?
Ett stort problem här är kunskapen hos kunderna. Många som köper en telefon idag har ingen koll på eller intresse för tekniken, och vet inte vad en uppdatering av mjukvaran innebär. De ser bara en röd notisbricka på skärmen, och följer instruktionerna. De vet inte och bryr sig inte om vilka nya funktioner som kommer med mjukvaran, vilka kritiska buggar som åtgärdats eller vilka nya säkerhetsåtgärder som medföljer. De märker bara att telefonen plötsligt känns långsammare – kanske har de inte ens något minne av att de uppdaterat systemet för tre dagar sen?
Apple – men också Samsung – tar ett ansvar för sina äldre produkter, och erbjuder ny funktionalitet och säkerhetsförbättringar genom uppdateringar. Till och med Apples kontroversiella funktion för att dra ner processorns hastighet (i krävande situationer) med ett slitet batteri är avsedd att förlänga telefonens livslängd, inte förkorta den.
Där Apple och Samsung ska klandras är alltså inte vad gäller motiven, utan att de inte har informerat sina kunder särskilt väl hur deras teknik fungerar och vad som händer när en gammal telefon blir äldre. Apple berättade inte i detalj vad som händer på en Iphone när batteriet blir slitet. Förmodligen för att dagens teknik är komplex och svårbegriplig, och de flesta kunder vill inte veta utan vill bara att det ska funka. Men det är Apples och Samsungs ansvar att undervisa sina kunder, att pedagogiskt och mödosamt berätta vad som händer under skalet och varför.
Det har de inte gjort, och kanske är det skäl nog att dela ut några miljoner euro i böter – en summa som för både Apple och Samsung är växelpengar. Tyvärr ger en sån här dom framförallt alla konspirationsteoretiker vatten på sin kvarn. Det blir ett bevis på illvilja och en cynisk affärsstrategi där en telefon byggs för att hålla så kort tid som möjligt, när det snarare är tvärtom.
Källa: AGCM