UPPDATERAD. Vattenfall lägger ned molntjänsten som deras smarta hem-produkter förlitar sig på. Från och med den första februari blir produkterna oanvändbara.
Uppdatering 2018-12-03: Artikeln är uppdaterad med kommentarer från Vattenfall.
Fram till för ett drygt halvår sedan marknadsförde svenska Vattenfall sina fjärrströmbrytare och detektorer för det smarta hemmet. Dessa produkter tillhörde kategorin av smarta hem-komponenter som förlitar sig på en molntjänst för att fungera. Nu tillkännager Vattenfall att de lägger ned den tillhörande molntjänsten, vilket väcker stor irritation bland svenska smarta hem-entusiaster.
Från och med den första februari 2019 kommer Vattenfall-produkterna att vara lika smarta som tomma plastskal.
I en kommentar till 99 berättar Vattenfall att nedläggningen orsakas av att tekniken börjar bli gammal och saknar förutsättningar för framtida utveckling. Vattenfall kommer att ta fram en ny och modernare lösning för smarta hem.
Vattenfall meddelar sina kunder att de kan få tillbaka pengarna för produkter som de har köpt för upp till för tre år sedan. Produkterna har dock funnits på marknaden sedan 2013, vilket gör att de första kunderna som gick i bräschen för lanseringen blir utan ersättning.
Rent juridiskt är Vattenfall tvungna att ta ansvar för produkterna under tre års tid. Även om garantin är kortare, så gäller reklamationsrätten så länge. Då åligger det köparen att bevisa att produkterna har ett fabrikationsfel, vilket blir synnerligen tydligt i och med att Vattenfall stänger ned molntjänsten som produkterna förlitar sig på. Vattenfall nöjer sig alltså med att följa lagen utan att förlänga återbetalningsperioden av goodwill.
Rick Khan är ansvarig för smarta energilösningar på Vattenfall, och säger såhär:
– Vi följer de lagar och regler som finns. Det tror jag att våra kunder har respekt för. Vi gör inga avdrag för vare sig ålder, förbrukning eller nyttan man har haft. De berättigade kunderna får full ersättning.
Rick berättar också att kunderna som har hört av sig framförallt tyckt att nedläggningens förvarning varit för kort. Vattenfall för nu dialog med dessa kunder för att hitta en lösning som ska gälla för alla kunder.
Vattenfalls nedstängning av molntjänsten visar återigen varför det är viktigt att välja smarta hem-produkter kommunicerar via offline-kompatibel controller (t.ex. via Z-wave eller Zigbee). Slutar tillverkaren av en offline-kompatibel controller att underhålla sin molntjänst fortsätter ändå de berörda smarta hemmen att fungera. Smarta hem-administratörerna kan också byta ut controllern mot en annan modell för att i framtiden få fler funktioner eller fjärråtkomst via en annan molnstjänst.
Källa: Vattenfall