Apple fortsätter sin satsning på seminarier och gratis digitala läroböcker om bland annat fotografering och videoredigering. Nu har materialet "Alla kan skapa" översatts till fler språk, och även svenska är på gång.
En viktig del av Apples marknadsföring har länge varit företagets egna butiker, där du inte bara kan handla Apple-produkter utan dessutom få support och hjälp. Apple håller dessutom regelbundet kurser och seminarier i butikerna, där besökare kan lära sig att göra mer med prylarna de köpt.
Förra året släppte Apple fyra interaktiva kursböcker via den digitala bokhandeln Apple Books, under samlingsnamnet Alla kan skapa. Nu har de böckerna översatts till fler språk, nämligen tyska, franska, spanska och italienska. Den som väntar på svenska utgåvor ska också få detta under våren enligt Apple.
I samband med lanseringen av Alla kan skapa på fler europeiska språk har Apples vd Tim Cook gjort en intervju med den tyska tidningen Bild. Enligt Cook kan initiativet hjälpa unga att skaffa sig digitala färdigheter, något som spås bli allt viktigare i framtiden. Cook säger:
– Människor är inte födda med samma resurser men många är födda med otroliga möjligheter att lära sig och att gå upp och göra otroliga saker i livet. Jag föddes i en mycket lantlig lägre medelklassmiljö. Jag älskade det och det är bra för mig men det som gjorde att jag kan göra andra saker och att vara hos Apple idag är utbildning.
Apples läroböcker hjälper användare att bli bättre på fotografering, videoredigering, musikskapande och teckning. I serien ingår också en bok anpassad för lärare som ger tips om hur guiderna kan integreras i andra skolämnen som matte och historia. Enligt Tim Cook ska detta vara en hjälp för skolor som köpt in exempelvis Ipad att använda dessa maximalt.
Utbildningssektorn är av tradition ett viktigt område för Apple, men de senaste åren har konkurrensen hårdnat betydligt, bland annat från Google och andra tillverkare av den billiga datorn Chromebook. Förra året släppte Apple bland annat en budget-Ipad med stöd för Apple Pencil som till stora delar var riktad mot skolor. Enligt Cook är affärsintressen dock inte det främsta skälet till Alla kan skapa-initiativet:
– Vi gör det för människor. Om det har en indirekt effekt på vår verksamhet är det bra, men det är helt klart det här är från hjärtat.