När Apple jagar nya intäktskällor skapas också nya risker för användarna. Hur mycket kommer framtidens Apple att pocka på vår uppmärksamhet i form av pushnotiser och reklam?
Jag hade tyvärr inte tillfälle att vara med Ida och Andreas i veckans poddavsnitt, så jag kunde inte prata om Apples event 25 mars. Men här kommer i korthet mina tankar om de nya tjänster som presenterades!
Tidningsbranschen befinner sig i kris, och det är väl förklaringen till att så många publikationer ändå gått med på Apples krav om 50 procent av intäkterna från den här nya lästjänsten. Vad jag förstått är design och format på artiklarna riktigt Apple-trevliga att läsa, och jag som för länge sedan slutat läsa dagstidningar skulle vara intresserad av att testa. Men eftersom varken Apple News eller Apple News Plus kommer till Sverige inom den överskådliga framtiden kommer jag inte hålla andan.
Det här var det mest lyckade segmentet för kvällen, och faktiskt något jag är väldigt sugen på att prova. Apple hittade en bra balans mellan att visa spelen, låta kreatörerna komma till tals och presentera alltihop i ett riktigt attraktivt paket. Spännande är också att varje spel i tjänsten kommer att fungera på alla Apples plattformar, inklusive Apple TV och Mac! Bara uppföljaren till klassikern Beneath a Steel Sky gör Apple Arcade till ett måste för min del.
Det här kan mycket väl bli en riktigt succé för alla som gillar så kallad "casual gaming". Det som oroar mig är att Apple inte direkt har någon erfarenhet av spelbranschen, och hittills heller inte visat något intresse. Förhoppningsvis har de anställt rätt personer som kan driva tjänsten, och investera klokt i lovande studios som kan utveckla bra exklusiva titlar. Det är nämligen vad som krävs för att lyckas; fråga Sony.
Att ingenting sades om priset tolkar jag som att det kommer kosta mer än de 99 kronor som Apple News Plus ska gå på. Min gissning är mellan 200 och 300 kronor i månaden. Förhoppningsvis presenteras också några bra paketerbjudanden i höst. Dessutom skulle väl Apple nu helst skapa en riktigt bra spelkontroll?
Att Apple skulle göra sitt eget kreditkort kändes för många oundvikligt. Det kommer säkert också bli framgångsrikt, eftersom Apple trycker hårt på integritet och användarens privata information. Däremot verkar snacket om "låg ränta" vara kvalificerat struntprat om man granskar det finstilta. Och det finns absolut andra kort som har högre återbäring. Men för de som regelbundet handlar Apple-produkter och använder Apple Pay kan det säkert vara förmånligt. Och självklart är det fysiska kortet det snyggaste som gjorts.
Det har i åratal ryktats om ett avtal med tv-leverantörer som Itunes-chefen Eddy Cue arbetat på. Nu verkar det vara klart, och det är säkert förmånligt för amerikaner som ännu inte klippt sitt kabel-tv-abonnemang. För oss som redan flyttat in helt och hållet i Netflix och andra strömmande tjänster är det inte säkert att konceptet är lika lockande.
Apples länge omtalade strömmande tv-tjänst skulle ha varit det mest spännande på eventet, men blev något av ett sömnpiller för mig. Allt handlar ju om vilka program Apple har gjort, men de allra flesta var inte färdiga att visas annat än väldigt korta montage. Istället fick vi rad efter rad av kändisar som stod på scenen och berättade om de fantastiska serier som skulle komma. Det var segt, högtravande och inte så lite pretentiöst. Jämför med hur energiskt Apple presenterade speltjänsten Apple Arcade! De borde ha gjort på liknande sätt här, en längre presentationsvideo där kändisarna säger några korta fraser, och vi får se video från de olika serierna. Därefter kanske max två kändisar på scenen – Steven Spielberg och Oprah Winfrey. Och såklart, Big Bird från Sesame Street. Ännu bättre hade det såklart varit om det funnits riktiga trailers färdiga för programmen.
Nåväl, jag kommer givetvis prenumerera på Apple TV Plus, precis som jag betalar för Netflix, HBO och Amazon. Jag tvivlar inte på att åtminstone några av programmen kommer vara bra. Det är bara synd att Apple – som i vanliga fall är mästare på att rama in sina produktlanseringen i en historia – den här gången missade en av berättandes grundprinciper: Show, don´t tell.
Om det var någon som tvivlade på att Apple håller på att förvandla sig till ett tjänsteföretag så kan de sluta nu. Undertexten i alla kvällens lanseringar var fasta månadsavgifter, och lukrativa intäkter till Apple. Jag är på det hela taget positiv, för jag gillar tjänster.
Det som oroar mig är dels om Apple har förmågan att vara en skicklig kurator av bra spel, filmer och serier. Det är inte nödvändigtvis så, men Apple brukar satsa helhjärtat på saker och ting så de har nog tid att lära sig. Men framförallt oroar jag mig över vad som händer med Apple på lång sikt när en allt större del av företagets intäkter bygger på prenumerationer, och att marknadsföra dessa för sina användare. Redan idag spammas vi lite mer än jag gillar med påminnelser om att ställa in Apple Pay och testa Apple Music.
Framöver kommer det finnas stora ekonomiska incitament för Apple att skicka pushnotiser varje gång en ny tv-serie får premiär, även till de som (ännu) inte prenumererar på Apple TV Plus. Apple lovade högtidligt att deras tjänster kommer att vara reklamfria, men det nämndes inte om det också innefattar reklam från Apple själva. Jag avskyr till exempel det som Amazon börjat göra, nämligen att visa trailers för sina egna program mellan det jag tittar på.
Jag hoppas att Apple står emot dessa impulser, och visar sig vara ett företag som värnar om sina användares tid och inte bara deras privatliv.