Apple anställer ytterligare Tesla-profil

Trots tidigare rapporter om att personal flyttas från bilprojektet Titan har Apple nu värvat ytterligare en profil från elbilsikonen Tesla.

Under det gångna året har vi kunnat läsa spaltmeter om Apples omtalade projekt med att utveckla en egen smart bil. Project Titan som det kallades bestod av en hel del erfaren kompetens från bland annat elbilsikonen Tesla. Men trots detta rapporterades det tidigare i år om att hundratalet anställda flyttats till andra projekt, och att Project Titan därmed skulle vara historia. Företagets senaste rekrytering talar dock emot detta.

Den senaste värvningen heter Michael Schwekutsch som tidigare varit senior chef för elektriska drivlinor hos Tesla. Utöver att utveckla elektriska eller hybridsystem för Tesla Roadster II och Tesla Truck har Michael Schwekutsch också tidigare tagit fram liknande system för BMWi8, Porsche 918, Porsche Spyder, Fiat 500eV och Volvo XC90. Han tar nu rollen som senior chefsingenjör inom Apples "Special Project Group", en grupp som utforskar mer exotiska projekt som kan bli företagets nästa stora innovationer.

Herr Schwekutsch får då sällskap av en rad Tesla-veteraner som Chris Porritt, som utöver Tesla även jobbat inom Aston Martin och Land Rover, och Doug Field som jobbat som ingenjör och designer hos Telsa och Segway. Att Schwekutsch ansluter till Apple gör att det bli oklart om företaget verkligen har lagt sitt bilprojekt på is, då Schwekutsch endast jobbat på drivlinor för bilar under sin karriär.

Onekligen en intressant utveckling alltså. Apple må ha flyttat personalen från Project Titan, men att de anställer så många seniora ingenjörer från olika delar av processen för att utveckla en bil från grunden upp talar onekligen för att deras Special Project Group faktiskt arbetar med att utveckla ett fordon av något elektriskt slag. Om man inte tänkt utveckla en bil förefaller detta vara en något besynnerlig rekrytering.

Vad tror du, blir det en Apple Car eller tror du att ingenjörskonsten utnyttjas till andra exotiska projekt?

Källa: Electrec, Michael Schwekutsch på Linkedin