Apple Arcade lanserades den 19 september och nu har det gått lite över en månad sedan lansering och frågan är om tjänsten är värd 59 kronor per månad?
Apple Arcade är tjänsten där vi för en fast summa på 59 kronor per månad får tillgång till lite över 100 titlar som är helt utan reklam eller andra kostnader. Tanken är att det ska finnas något för alla i familjen och i tvättäkta Apple-anda ska spelen gå att spela i hela ekosystemet. Undertecknad har nog lyckats beta av ca tjugo titlar sedan lanseringen den 19 september och det finns en hel del guldkorn. Några av mina absoluta favoriter är Oceanhorn 2 som påminner en aning om Zelda och ger oss ett spel i öppna färgglada miljöer där vi får tänka, slåss och utforska. Oceanhorn 2 känns inte på några sätt som ett klassiskt "mobilspel" utan det är gjort med kärlek och syftet att underhålla spelaren.
En annan favorit är Stela som påminner väldigt mycket om Limbo och Inside. Vi kastas in i en dyster och deprimerande värld där vi får springa från obehagliga djur, lösa pussel och försöka ta oss ur misären spelet bjuder på. Det är ett fantastiskt soundtrack i spelet och det är svårt att inte ryckas med. Har ni ännu inte testat detta så kan vi rekommendera er att testa det.
Vi åkte över till London för ett tag sedan för att få titta på lite nya spel som kommer lanseras på plattformen och fick även möjlighet att prata med spelutvecklarna och det var ett intressant möte. Vissa spelstudios var större och vissa bestod av bara ett par personer men alla som vi pratade med glittrade i ögonen när de pratade om deras spel. Vi fick testa allt från plattformsspel till multiplayerspel och det ska verkligen bli intressant att se var Apple Arcade befinner sig om ett år. Spelindustrin i allmänhet har grävt ned sig i loot-system, expansions och in-game köp. Många spel är skapade enbart med pengar i fokus och för att få en någorlunda trevlig upplevelse som spelare så måste vi öppna plånboken ordentligt. Det är en tråkig utveckling som vi hoppas att fler spelutvecklare tar avstånd ifrån. Apple Arcade är ett viktigt steg för spelindustrin då de aktivt tar avstånd till all form av köp i appar och reklam i spelen. Istället betalar vi en fast summa och spelutvecklarna kan fokusera på att ge spelaren en upplevelse som inte cirkulerar kring att man ska köpa sig vidare i spelet. Värt att nämna är att både EA, Microsoft, Sony med flera har liknande prenumerationstjänster men där ingår inte alltid allt i spelet så som expansions och in-game-köp.
Än så länge har vi inte tröttnat på biblioteket av spel som Apple Arcade erbjuder och det finns verkligen något för alla. Vissa spel är som klassiska mobilspel och vissa skulle lika gärna ha kunnat lanseras till PC, Xbox One eller PlayStation 4. Vi tror verkligen att Apple är något på spåret här och Apple Arcade skulle kunna bli hur stort som helst om Apple får med sig fler studios och fortsätter släppa spel skapta med kärlek i första hand. Jag tror att ett av de absolut bästa och viktigaste dragen Apple gjorde med Arcade och iOS 13 i allmänhet är att låta oss använda befintliga handkontroller som vi redan har hemma. Hade vi istället för att använda en Xbox One S eller PlayStation 4-kontroll behövt inhandla en kontroll från Apple hade det nog varit svårare att få folk att testa tjänsten.
Något som vi gärna ser en förbättring av är ett högre fokus på multiplayer. Det finns ett fåtal titlar som erbjuder multiplayer men de flesta har ingen möjlighet att skapa ett party och spela med sina vänner, istället hamnar man i en match mot främlingar. En annan sak är vibrationer i handkontrollerna, vi vet inte om det är en begränsning från Apple, Sony, Microsoft eller om det helt enkelt är så att inga utvecklare har valt att implementera vibrationer i sina spel. Oavsett vad så hade det varit trevligt om detta dök upp i framtiden.
Nedan kan ni ta en titt när jag, Thor och Peter möttes i Lego Brawl ett av få spel där det går att skapa ett party och i videon delar vi även våra intryck av Apple Arcade.