Ikeas smarta gardiner fick stöd för HomeKit i USA för mindre än två veckor sedan, men man stöter redan på tekniska problem.
Två veckor har passerat sedan HomeKit-stöd rullade ut till de amerikanska användarna men redan har problem påträffats. Det tog tid för Ikea att först få ut stödet. Det har blivit försening efter försening och vi i Sverige väntar fortfarande. När Ikea först släppte sina Trådfri-lampor i maj 2017 lovade de HomeKit-stöd under sommaren, men stödet kom inte förens i november samma år.
Det blev inte direkt bättre med rullgardinerna. De berättade för oss att dom var på gång redan i september 2018, fick sin prissättning i november och skulle sedan finnas på marknaden i januari 2019, men så blev inte fallet. Först efter sommaren när höstmörkret infallit fanns de i några få butiker. Eftersom det redan skapats en stor efterfrågan och längtan så finns dem sällan på lager i någon av butikerna. Undertecknad har varit sugen på ett par redan från första dagen, men fortfarande inte fått tag på de två som var tanken att starta med. Dessutom lovade Ikea HomeKit-stöd redan vid släpp, men så blev det inte. Som redan nämnts så har stödet fortfarande inte kommit till Sverige och först i USA för två veckor sedan. Men Ikea fortsätter att stöta på patrull.
Allt som utlovats är efterlängtat. Gardinerna ska gå att integrera i HomeKit-scener, så de rullar upp eller ner tillsammans med andra funktioner och förinställningar i hemmet, sätta på timer eller efter sol upp och nergång. Det vill säga att gardinerna skulle få fler funktioner och bli ännu smartare tillsammans med HomeKit - man blir pirrig av alla möjligheter.
Men problemen tycks fortsätta, när en användare från Storbritanien frågade varför HomeKit-stödet i sitt hemland tar sådan tid svarade Ikea att det är ytterligare försening på grund av de 'tekniska problem' man stött på med den amerikanska releasen.
Klippt från Twitter:
Fler detaljer får vi inte från Ikea skrivande stund.
Uppdaterat:
Ikea Smart Home meddelar via en tråd på reddit att de inom en snar framtid kommer släppa en uppdatering som löser dessa problem.
Hi All,
On January 2nd, we released a Gateway update (1.10.28) in the USA. The update contained many stability fixes and also the much awaited HomeKit support for blinds. Unfortunately, the release also had a bug. We received reports of devices losing their name or group configuration in HomeKit, which also broke any associated automations.
We are very sorry for this inconvenience. We have found the bug and we will release a fix shortly. This fix reverts things back to normal.
If you were one of the affected, the fix could cause your devices once again to lose their name or group configuration in HomeKit. We understand that this can cause a lot of frustration but this fix is necessary in order to provide you with the best experience in the future.
Thank you for using IKEA Home smart and giving us your feedback, let us know if you have any questions.
/Petter IKEA Home smart team
Källa: 9to5mac.com