Super Bowl 1984 var inte bara en härlig dag för alla som gillar amerikansk fotboll utan det var även en stor dag för Apple.
För exakt 36 år sedan på dagen visade Apple upp sin numera ikoniska reklamfilm för deras första Macintosh. Brent Thomas och Steve Hayden fick i uppdrag att ta fram en unik och annorlunda reklamfilm som skulle spelas upp inför miljontals amerikaner och det lilla uppdraget kan vi idag minst sagt säga att de lyckades med. I reklamfilmen gör Apple anspelningar på George Orwells bok 1984 där "storebror" övervakar folket. Det påstås att "storebror" i reklamfilmen ska reflektera IBM som på den tiden var Apples största konkurrent och Steve Jobs var inte helt förälskad i dem, men den historien får vi ta en annan dag.
Filmen regisserades sedan av Ridley Scott och han fick en budget på 900 000 dollar. När filmen var klar så visade Jobs och Sculley upp filmen för 750 säljare på en konferens och mottagandet var minst sagt positivt. Men lika bra gick det inte när de visade upp den för Apples styrelse då de ville dra i handbromsen och byta reklambyrå. Men när Steve Jobs har bestämt sig så har han bestämt sig och filmen visades upp på Super Bowl och reklamfilmen är än idag ruskigt bra.
Bild tagen av Andy Herzfield