Sexton europeiska reklambyråer med koppling till både Facebook och Google kritiserar Apples iOS 14 för att försvåra för deras verksamhet.
De digitala reklambyråerna kritiserar Apples nya operativsystem iOS 14 för att inte följa det EU-godkända system de tidigare arbetat med för att få användares godkännande till spårning i appar. Under WWDC förra veckan förklarade Apple att flertal funktioner till iOS 14 kommer att involvera användarsekretess, så som mer kontroll och transparens för användare att se vilka appar som läser av ens data. Med iOS 14 kommer en av dessa funktioner göra att användare måste godkänna två gånger för att appar ska kunna spåra dess data. Vilket de digitala reklambyråerna menar medför en förhöjd risk till avslag från användare.
TikTok i iOS 14 beta
När den nya popup-skärmen dyker upp så kommer den att fråga om ”behörighet till att få spåra din användning från appar och webbplatser som ägs utav andra företag”. Under denna rubrik får utvecklarna möjlighet att göra tillägg om varför de behöver denna data och de kan lägga till efterföljande popup-fönster vid behov av mer text. Apple har nyligen själva utvecklat ett verktyg för utvecklare att spåra användare helt anonymt, i syfte att läsa av om digitalt riktad reklam fungerar.
Källa: Reuters
Youtube: Be Honestification