WWDC: Apple förenklar för spelutvecklare att porta sina spel från Windows

Vågar vi hoppas på en framtid där AAA-spel släpps samtidigt till Windows och MacOS? Apple försöker underlätta för spelutvecklare med förhoppningen om att detta ska ske.

Under WWDC släppte Apple ett nytt verktyg till Windows att översätta grafisk data från Windows till Apples Metal. De flesta spelutvecklare är utrustade med Windows-datorer vilket gör MacOS lågprioriterat och en riskfylld kostnad. Men nu när Apple påbörjar processen för Mac att gå över till Apple Silicon, så blir det genast enklare att nå ut till alla kunder som antingen äger en Mac, iPhone, iPad eller Apple TV. Nu passar även Apple på att tillhandahålla ett verktyg för att översätta Metal Shading Language (MSL) i Windows till Metal Library Objects för Apples enheter.

Eftersom möjligheten till Boot Camp försvinner med Apples övergång till Apple Silicon så försvinner ju även möjligheten att kunna spela Windows-spel på sin Mac. Detta verktyg är antagligen ett steg för att försöka se till att dessa spel portas till Apples framtida datorer tillsammans med övriga enheter. Med över 1 miljard enheter kommer spelutvecklarna definitivt se ekonomisk potential i att porta sina AAA-spel till Apples plattformar. Detta skulle kunna öppna upp Apple som ett starkt alternativ i spelvärlden där de tidigare varit allt annat än det.

Via: MacRumors