iOS 14 fortsätter skrämma upp jättarna som livnär sig på reklamintäkter. Nya avslöjande visar på att Facebook försöker lugna spelutvecklare.
Facebook försökte lugna sina investerare i senaste kvartalsrapporten när oron kring iOS 14 kom på tal. Med Apples nya operativsystem till iPhone kommer användare att få göra ett val från start om att stänga av möjligheten för appar att spåra användarens data mellan appar. Detta skulle kunna påverka Facebooks reklamintäkter. Nu avslöjar en nära källa att Facebook även haft möten med spelutvecklare, som är en stor inkomstkälla för Facebook, om kommande iOS 14.
Om den riktade reklamen inte blir lika pricksäker som den är nu, kan det resultera i att den blir utan klick. Det i sig kan sluta med att spelutvecklare och deras marknadsföring minskar på Facebook. Det skulle även kunna påverka Apple vars App Store drar in ca 68% av intäkterna på spel. Men Apple backar inte utan uttalar sig om att appar som fortsätter spåra även om användaren har nekat, kommer att förbjudas från App Store.
Via: 9to5mac