Många Apple-användare har lite smått börjat räkna dagarna tills de kan installera iOS 14 men ett bolag som inte riktigt är lika pepp är Facebook.
Facebook går idag ut och varnar att annonsintäkterna på deras plattform kan sjunka med hela 50 procent när iOS 14 släpps i höst. Anledningen till detta är för att Apple har gjort det svårare för appar att samla in personlig data om kunderna utan deras godkännande. I iOS 14 får användaren aktivt själv välja om deras information får användas och svarar en användare nej så får appen inte tillgång till telefonens id-nyckel som Apple kallar IDFA.
Detta betyder att annonserna på Facebook inte kommer bli lika personliga och Facebook kan då inte heller ta lika mycket betalt från annonsörerna som de idag gör via sitt annonsnätverk Audience Network. I sitt pressmeddelande skriver Facebook:
"We expect these changes will disproportionately affect Audience Network given its heavy dependence on app advertising. Like all ad networks on iOS 14, advertiser ability to accurately target and measure their campaigns on Audience Network will be impacted, and as a result publishers should expect their ability to effectively monetize on Audience Network to decrease. Ultimately, despite our best efforts, Apple’s updates may render Audience Network so ineffective on iOS 14 that it may not make sense to offer it on iOS 14."
Om du redan har iOS 14-betan så kan du gå in i Inställningar - Integritet - Spårning och bocka ur att appar tillåts spåra dig via appar och webbplatser som ägs av andra företag.
Hela pressmeddelandet går att läsa hos Facebook.