Facebook har länge kritiserat Apples sekretessåtgärder med iOS 14 och har nu gått ut med flera helsidesannonser för att få stöd i frågan.
Apple sköt först upp de nya sekretessåtgärderna i iOS 14 som skulle tvinga användaren att aktivt välja att låta appar spåra ens data. Facebook har öppet kritiserat dessa åtgärder och går nu alltså ut med helsidesannonser i tidningarna New York Times, Wall Street Journal och Washington Post.
I’m pretty certain #Facebook is fighting #Apple to retain access to personal data. #PID #privacy. #fullpagead #wsj pic.twitter.com/029WwaGSs0
— Dave Stangis (@DaveStangis) December 16, 2020
I annonserna står det att Facebook gör detta för att rädda småföretagen som behöver Facebooks data för att kunna marknadsföras rätt. De skriver att över tio miljoner företag använder sig utav Facebooks data och verktyg för att kunna marknadsföra sig varje månad. Apple har ännu inte uttalat sig om annonserna men har tidigare kritiserat Facebooks sätt att samla in data.
Via: iMore