99mac stoppar Spam?

Efter förra veckans intrång på våra servrar och ett antal anmälningar om s k "Abuse" har nu Bostream svarat till 99mac.com. Så länge MacTorget.nu är kund hos Bostream kommer det inte komma mer Spam. Samtidigt har vi fått reaktioner ifrån Macanvändare som hävdar att utskicken även gjorts till Macotekets nyhetsbrevs-lista. Det gör att listan över drabbade antagligen är över 10.000 personer.

- MacTorget.nu drivs privat av en fd medlem på 99mac.com och finns idag på en Bostream ADSL anslutning hemma hos användaren. Alla Spam som har skickats har kommit ifrån kontot och har skickats via Bostreams SMTP servrar.

- Efter vår anmälan har Bostream varit i kontakt med MacTorget.nu och varnat dom för att fortsätta skicka Spam och lovar oss att ADSL-abbonemanget stängs av omedelbart om det kommer mer Spam ifrån MacTorget. "Det brukar faktiskt hjälpa i nio fall av tio" säger Bostream till oss via telefon, "men det finns alltid dom som skaffar ett internetabbonemang med modemanslutning och skickar Spam på det sättet. Men det är ovanligt."

- Om du får fler Spam ifrån MacTorget så kan du snabbt och enkelt anmäla detta till Bostream på nedanstående adress: Bostream Abuseanmälan

- Under helgen har vi fått tips ifrån Macanvändare som läst om angreppet på 99mac.com och tipsat oss om att utskicken även gjorts på andra listor. Alla som får Macotekets nyhetsbrev är även dom drabbade på samma sätt!

- Vi har varit i kontakt med Johan Åsberg på Macoteket som försäkrar oss om att dom inte säljer eller förmedlar sina kunduppgifter till utomstående. Däremot så visar det sig att personen som ansvarat för Macotekets nyhetsbrev är samma person som skickat Spam till 99mac.com.
Vi återkommer med mer information om detta senare.

Som grundare av 99mac så vill jag uppmana MacTorget.nu gänget att radera medlemsuppgifterna och inte skicka fler Spam till våra medlemmar så att vi kan dra ett streck över detta och börja fira jul istället!

[ 23 December 2002, 13:41: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]