Ett rykte om en specialskruv från Apple spreds förra veckan på nätet, men det var ingen läcka från Apple. Det var ett experiment från ett litet svenskt företag som ville testa hur lätt det är att sprida desinformation.
Det började med en anonymt postad bild i mitten av förra veckan. Någon hade fotat av en bildskärm där delar av ett mejl syntes som innehöll en stor bild på en konstig skruv. Texten till bilden löd "A friend took a photo a while ago at that fruit company, they are obviously even creating their own screws". Bilden postades på den populära webbplatsen Reddit.
Det tog inte ens 12 timmar så var bollen i rullning. Webbplats efter webbplats rapporterade om ryktet om Apples asymmetriska specialskruv som skulle stoppa alla som ville öppna sina datorer. Cult of Mac var snabba med att fiska upp bilden och drog till med en iögonfallande rubrik:
I sociala medier som Facebook och Twitter var det upprörda röster om hur illa detta var av Apple. På YouTube postades det videoklipp om skruven. Men var kom egentligen bilden ifrån? Var det en läcka inifrån Apples eget högkvarter? Nej, det var en helt fabricerad bild från ett litet svenskt företag.
Vi spolar tillbaka tiden en vecka. På det lilla svenska företaget Day4 satt några killar och funderade på hur lätt information sprids på nätet som sanningar och hur lite källgranskning som sker. Många tar okritiskt till sig informationen som flödar på nätet.
För att dra det till sin spets skapade de en 3D-rendering av en påhittad skruv från Apple. Företaget var en given måltavla, det är ett av de största i världen och det är ingen överdrift att säga att rykten kring Apple engagerar många.
Killarna e-postade den renderade bilden till sig själva och tog ett kort av skärmen. Fotot lades upp på nätet och postades till Reddit. Sedan lutade de sig tillbaka och såg hur deras experiment tog skruv.
Day4 noterade några intressanta saker när de följde utvecklingen av deras lilla experiment. Även om de flesta webbplatser rapporterade om skruven i skeptiska ordalag och tvivlade på ryktet så följde inte denna skepsis med till sociala medier. Där blev det snabbt en "sanning" som folk reagerade på. Ju längre ifrån källan desto mindre kritiskt tänkande. En graf från företaget visualiserar detta:
Detta enkla fabricerade rykte fick ett eget liv på kort tid och belyser hur viktigt det är att inte lita på allting på nätet. På 99mac följer vi dagligen strömmen av rykten kring Apple och det är en av våra uppgifter att försöka guida våra läsare till de mera trovärdiga ryktena. Men detta experiment visar att även om webbplatser rapporterar kritiskt gäller det också för läsare som sprider nyheten vidare att tänka till själva, så ett osäkert rykte inte blir en sanning.