Vid öppningsceremonin för OS i London sände Apple tre reklamfilmer som bland annat kritiserats för att dumförklara Mac-användare. Nu framkommer det att filmsnuttarna försvunnit från både Apples officiella webbplats och Youtube-kanal.
Det hör inte till ovanligheterna att Apples reklam orsakar uppståndelse, ofta i positiv bemärkelse. Reklamfilmen 1984, som släpptes vid lanseringen av Macintosh, har belönats med en mängd utmärkelser och kampanjen ”Get A Mac” blev en långkörare med över 60 avsnitt.
Apples reklamfilmer vid OS-invigningen i London blev dock inte lika uppskattade. De tre videosnuttarna, som går under namnen ”Basically”, ”May Day” och ”Labor Day”, slog ett slag för möjligheten att få hjälp av en så kallad Genius (supportpersonal) med allt ifrån att skapa bildkollage till att skicka inbjudningar till en födelsedagsfest.
Kritiker menar dock att de senaste reklamfilmerna är banala och dumförklarar Mac-användare. Reklammannen Ken Segall, som tidigare arbetat tillsammans med Steve Jobs, skriver bland annat på sin personliga blogg att han inte hört en enda positiv kommentar om den senaste kampanjen.
Nu rapporterar Macrumors att Apple tagit bort reklamfilmerna från både företagets webbplats och den officiella Youtube-kanalen. Det hör visserligen inte till ovanligheterna att Apple raderar äldre marknadsföringsmaterial, men Genius-kampanjen är bara en månad gammal och videosnuttar från så långt bak som 2010 är fortfarande publicerade på Youtube.
Enligt Apples pr-byrå var dock reklamfilmerna endast avsedda att användas på OS-invigningen.